اهم اخبار

کشت گیاهان دارویی گنج نهان تحقق جهش تولید و اشتغال در دامغان

بدون دیدگاه

گرایش به کاشت و بهره‌برداری از محصولات دارویی با توجه به شرایط جغرافیایی دامغان، می‌تواند شرایط لازم برای تحقق جهش تولید در بخش اقتصادی را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا، صنعت کشت و تولید گیاهان دارویی امروز در جهان به عنوان صنعتی مستقل توانسته است برای هزاران نفر شغل ایجاد کند و درآمد مناسبی را برای اقشار مختلف به همراه داشته باشد.

در ایران به دلیل وجود مناطق حاصلخیز با آب و هوای گوناگون، زمینه رشد، کشت و تولید انواع گیاهان دارویی فراهم است اما باید با نگاه ویژه، بهره‌برداران را به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش حرکت داد و افراد را از فواید گیاهان دارویی با خبر کرد. 

وضعیت استان سمنان و شهرستان دامغان از حیث انواع گیاهان دارویی به گونه ای است که با وجود مجموعه‌ای ارزشمند از گیاهان دارویی و صنعتی در این منطقه، می‌توان تحول لازم را در این بخش ایجاد کرد. 

سه هزار گونه گیاهی در استان سمنان شناسایی شده است که بیش از ۱۰۰ گونه این گیاهان از خواص دارویی برخوردار است.

کاشت و افزایش سطح زیر کشت این گیاهان علاوه بر توسعه اقتصاد داخلی تاثیر بسزایی در افزایش صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد نفتی کشور دارد.

وجود ۴۰ نوع گونه گیاه دارویی در شهرستان دامغان نیز ظرفیتی مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است. 

باتوجه به وسعت ۲ هزار و ۴۵۹ هکتاری گیاهان دارویی در استان سمنان، سال گذشته، ۲ هزار و ۹۳۶ تن انواع گیاهان دارویی در این استان برداشت شد.

 باتوجه به ناچیز بودن صرفه اقتصادی محصولات زراعی و محدودیت منابع آبی، ضرورت کشت گیاهان مقاوم به کم آبی و دارای بازده اقتصادی بالا بیشتر می‌شود زیرا کشت گیاهان دارویی از گزینه های مناسب دارای صرفه اقتصادی بالا و سازگار با شرایط آب و هوایی خشک کنونی است.

متخصصان حوزه کشاورزی معتقدند کشت گیاهان دارویی با کاهش واردات این نوع دارو و جلوگیری از خروج ارز از کشور، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی را برای مردم به همراه دارد که از سیاست های مهم اقتصاد مقاومتی است.

فرهنگ کشت گیاه دارویی در مزارع دامغان نهادینه نشده است

یکی از بهره‌برداران گیاه دارویی باریجه در دامغان گفت: باتوجه به صرفه اقتصادی گیاهان دارویی، هنوز فرهنگ کاشت و بهره‌برداری در بین مزرعه‌داران نهادینه نشده است که این امر نیازمند برنامه ریزی جدی از سوی مسوولان است. 

شیرالله سلطانی زاده ادامه داد: صحرا مشاع است و دامداران تصور می‌کنند می‌خواهیم صحرا را مالک شویم و در امر کشت گیاهان دارویی در مراتع و مزارع همکاری لازم را نمی‌کنند. 

وی اظهار داشت: پس از کشت باریجه، برای نگهداری از این گیاهان دارویی نیازمند همکاری منابع طبیعی هستیم که منابع طبیعی حمایت جدی را از ما نداشته است. 

سلطانی زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته در محدوده مرتع، تابلوی ورود دام ممنوع قرار دادم اما متاسفانه دامداران به این امر توجه ندارند و با ورود دام خود به مزرعه کشت گیاهان دارویی زحمات را هدر می دهند. 

وی افزود: از سال گذشته کار کشت باریجه را در ۱۰۰ هکتار انجام دادم که در این خصوص بذر باریجه را به‌ صورت رایگان از منابع طبیعی دریافت کردم. 

مرتع دار منطقه دشت بو دامغان گفت: امیدواریم روزی برسد که فرهنگ کشت گیاهان دارویی در مراتع نهادینه شود و مرتع‌داران به این امر واقف باشند که پس از کشت گیاهان دارویی همین بوته‌ها باعث بذر پاشی می‌شود و مرتع غنی می‌شود.

۱۲ نفر در دامغان برای دریافت تسهیلات کشت گیاه دارویی به بانک‌های عامل معرفی شدند

مسئول زراعت و باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی دامغان گفت: امسال ۱۲ نفر به منظور دریافت چهار میلیارد ریال تسهیلات کشت گیاهان دارویی به بانک‌های عامل معرفی شدند. 

احمد کبیریان اضافه کرد: تا سال گذشته بازپرداخت تسهیلات گیاهان دارویی برای محصول زعفران با سود ۹ درصد و بقیه محصولات ۱۲ درصد بود که نرخ سود سپرده تسهیلات امسال به ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون در اراضی شهرستان دامغان بیش از ۲۰۰ هکتار گیاهان دارویی کشت می‌شود که عمده کشت مربوط به ۱۲ هکتار خارشتر، ۲۰ هکتار زعفران، ۸۵ هکتار گل محمدی و ۸۰ هکتار زیره است. 

کبیریان بیان کرد: فلفل سیاه، سیاه‌دانه، بومادران و اسپند نیز از دیگر محصولات کشت شده در شهرستان دامغان است. 

وی ادامه داد: بسیاری از بهره‌برداران گیاهان دارویی به سمت کشت و بهره‌برداری از محصول زیره روی آوردند که در تلاشیم تا در همه محصولات افزایش سطح زیر کشت را شاهد باشیم.

گیاهان دارویی فرصت طلایی تولید درآمد و ایجاد اشتغال پایدار است

مدیر جهاد کشاورزی دامغان نیز گفت: این اداره متولی تولید گیاهان دارویی و تجاری‌سازی این محصولات است که در این زمینه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد. 

سید محسن طباطبائیان ادامه داد: بعد از سرما زدگی بهاره در شمال شهرستان، بسیاری از کشاورزان به سمت تولید گیاهان دارویی تمایل پیدا کردند و باتوجه به نیاز زیاد صیفی‌جات به آب و کم آبی در منطقه، بسیاری از کشاورزان به سمت کشت گیاهان دارویی روی آوردند. 

وی اضافه کرد: افراد متقاضی کشت و یا توسعه گیاهان دارویی می‌توانند پس از ارائه مستندات به اداره طرح و برنامه جهاد کشاورزی مراجعه، تسهیلات خود را دریافت و کشت گیاهان دارویی را اجرایی کنند.

طباطبائیان اظهار داشت: دامغان با توجه به اقلیم مناسب، می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید انواع گیاهان دارویی به ویژه زعفران و گل محمدی تبدیل شود، اما به دلایل مختلف هنوز از این فرصت استفاده نشده و این ظرفیت مغفول واقع شده است.

وی افزود: با توجه به فراهم بودن شرایط توسعه کشت گیاهان دارویی در روستاها، مردم روستا می‌توانند با توسعه این گیاهان، ضمن اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم و کسب درآمد برای خود، به پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی خانواده‌ کمک کنند.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی نیازمند پیدا کردن خریدار است در حالی که برای فروش گیاهان دارویی به بازاریابی نیاز نیست و خریداران فراوانی برای این محصولات وجود دارد. 

بهره‌برداران به ظرفیت تولید درآمد کشت گیاهان دارویی توجه کنند

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان به خبرنگار ایرنا گفت: استقبال از کشت گیاهان دارویی در شهرستان وجود ندارد و انتظار داریم که با حضور مرتع داران و بهره‌برداران، توسعه کشت گیاهان دارویی محقق شود.

علی‌اکبر عباسی راد اظهار داشت: از دلایل استقبال نکردن از کشت گیاهان دارویی می توان به وجود مزد بالا برای کارگران، مشاع بودن مراتع و چرای دام اشاره کرد. 

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از بهره‌برداران، از مرتع خود برای چرای دام استفاده می‌کنند و با کشت گیاهان دارویی، این ظرفیت را از دست می‌دهند در حالی که کشت گیاه دارویی، می‌تواند ارزش ریالی خوبی را در پی داشته باشد.

عباسی راد اضافه کرد: برای کشت بسیاری از گونه‌های دارویی به آبیاری منظم نیازمند است که با توجه به شرایط آب و هوایی خشک، نیازمند کشت انواع گونه های سازگار با شرایط از جمله کاکوتی، زعفران و باریجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف منابع طبیعی به سمت اصلاح مرتع برای تامین علوفه است اما در کنار این امر، سال گذشته، بذر گیاهان دارویی تامین و به صورت رایگان برای کشت در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت.

۲۵۰ هکتار از اراضی دامغان زیرکشت گیاهان دارویی قرار دارد 

مسئول واحد مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دامغان از لحاظ رویش و زیستگاه گیاهان دارویی در وضعیتی خوبی قرار دارد و شرایط کشت در مراتع و زمین‌های زراعی برای گیاهان دارویی مهیا است. 

علی جمشیدی اضافه کرد: استقبال بهره‌برداران از گشت گیاهان دارویی به دلیل کمبود منابع مالی، نبود نیروی کارگری ماهر و مشکلات اداری در وضعیت مطلوبی نیست. 

وی ادامه داد: خرید تضمینی محصولات دارویی در دامغان وجود ندارد اما هیچ گیاه دارویی بدون خریدار نیست و به مصرف عطاری های سطح شهر می‌رسد. 

جمشیدی به تسهیلات و خدمات قابل ارائه به بهره‌برداران گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، تسهیلاتی از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری داده نمی‌شود و باتوجه به اینکه در حقیقت اداره جهاد کشاورزی متولی اصلی کشت گیاهان دارویی در مزارع و اراضی است، افراد متقاضی می‌توانند به این نهاد مراجعه کنند. 

وی اظهار داشت: عمده هدف از کشت و بهره برداری محصولات فرعی مرتع برای بهره برداران است تا با تغییر معیشت بهره برداران از علوفه مرتعی کاسته شود که در همین راستا طرح‌های مشارکتی با بهره برداران در دست اجرا است.

وی افزود: امسال بیش از ۲۵۰ هکتار کاشت گیاهان دارویی در مراتع با گونه‌های دارویی و صنعتی باریجه، آنغوزه و زیره در دست اجرا داریم. 

مسئول واحد مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: عمده گونه های گیاهی دارویی و صنعتی شهرستان شامل باریجه، کتیرا، گَوَن، وَشَق،دِرمَنه، آنغوزه، زیره، خارشتر، اسفند، اِشنِیان، آویشن، بومادران و پونه است.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایرنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *