اهم اخبار

بررسی پیامدهای منفی صدور دو مجوز برای فاصله کوتاه در یک سایت نمایشگاهی؛ سوءمدیریت اقتصادی به زیان بخش خصوصی با برگزاری نمایشگاه‌های مشابه در “شهر آفتاب”!

بدون دیدگاه

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، نمایشگاه‌های تخصصی در تمام جهان جزو فرصت‌های ارزنده تبلیغات تجاری و مذاکرات رودروی بازرگانی بین فعالان اقتصادی در زمینه مربوطه است. و قاعدتا سایت‌های برگزاری نمایشگاه‌ها نیز از اهمیت بالایی در مدیریت حرفه‌ای و اصولی عناوین و موضوعات نمایشگاهی، مجری‌های برگزاری نمایشگاه‌‌ها، استقرار و جانمایی غرفه‌ها، همچنین حضور و بازدید مؤثر و مشتاقانه بازدیدکنندگان آن برخوردار است.

با توجه به این جهات، برخی ملاحظات و دستورالعمل‌های مدیریتی جهت مراقبت از کمیّت و کیفیت نمایشگاه‌ها در تمام جهان وضع شده یا مرسوم است که یکی از آن‌ها “عدم تداخل موضوعی” در یک شهر و حداقل ملاحظه نزدیکی زمان برگزاری آن‌هاست. اتفاقی که تا این لحظه با صدور مجوز (برای امسال) در بخش کشاورزی به شکل عجیبی در نمایشگاه بین‌المللی “شهرآفتاب” تهران تجربه شده و با اندکی جابجایی در برخی واژه‌های عناوین نمایشگاه، تا همین جای کار موجب سردرگمی شرکت‌های کشاورزی و به طور قطع بازدیدکنندگانی گردیده که تمایل دارند با برنامه ریزی در موعد معیّن از جدیدترین دستاوردهای صنایع تخصصی آن نمایشگاه بازدید و در صورت تمایل و کاربردی بودن محصول یا خدمت به نمایش گذاشته شده، قراردادهای دلخواه را نوشته و اقدام به معامله بازرگانی نمایند.

بر اساس ملاحظه مجوزهای صادر شده برای سال ۱۴۰۲ به امضای “عباس تقدّسی‌‌‌نژاد” مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی “شهرآفتاب” تهران که اخیرا نیز حکم مدیرعاملی وی از سوی “علی زاکانی” شهردار تهران تمدید شده است، در حالی مجوز اولین دوره “نمایشگاه تکنولوژی آبیاری، آبرسانی، ماشین‌آلات کشاورزی و ابزار ملی برای حفظ آب، خاک و حیات” طی مورخ ۷ تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ در تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۱ صادر شده که برای تاریخ ۲۶ تا ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲ در محل همین نمایشگاه، مجوز ششمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی “ماشین ‌آلات و ادوات کشاورزی، باغبانی، گلخانه، نهاده‌ها، آبیاری و تجهیزات وابسته” برای برگزارکننده متفاوتی صادر شده است! این در حالی است که نمایشگاه‌های نامبرده، تنها به فاصله کم – با حدود یک ماه فاصله – مجوز برگزاری گرفته و نکته قابل تامل دیگر آنکه مجوز دومین نمایشگاه که ظاهرا ششمین دوره برگزاری آن نیز هست، مجوزش در مورخ دهم تیرماه ۱۴۰۲ به نام مجری دیگری به نام “برساز رویداد پارس” – آیفارم – صادر شده است!

در چنین شرایطی، جز آنکه سوءمدیریت یا کج سلیقگی فاحش در صدور مجوز برگزاری این نمایشگاه دوم رخ داده باشد، چه تفسیر دیگری را می‌توان برای آن متصوّر بود!؟ و کدام مدیریت با اراده و دارای نظم و برنامه می‌تواند چنین خطای محرزی را به زیان هر دو مجری و همچنین آشفته کردن ذهن برگزارکنندگان بخش کشاورزی به ویژه شرکت‌های فعال در حوزه آبیاری و ماشین آلات کشاورزی اتخاذ کرده باشد!؟ آیا سرمایه فعالان بخش کشاورزی که در شرایط بسیار دشوار و پرچالش اقتصادی امروز دستخوش تلاطم شدید شده است، به همین سادگی باید بازیچه دیگر تصمیمات نسنجیده برنامه ریزان – فارغ از انگیزه‌ها و توجیهات پشت پرده برای آن – قرار گیرد!؟

قاعدتا “مریم دهقان”، مدیرعامل شرکت جم ایده مطرح (جام) – که این شرکت از سال ۵۳ به این سو، طراح، مشاور، ناظر و مجری بیش از ۱۲۰ نمایشگاه داخلی و بین‌المللی بوده است – و طبعا به دلیل داشتن مجوز نمایشگاه شهریورماه ۱۴۰۲ پیگیر تدارک برگزاری نخستین نمایشگاه ” تکنولوژی آبیاری، آبرسانی، ماشین‌آلات کشاورزی و ابزار ملی برای حفظ آب، خاک و حیات ” نیز بود و با شرکت‌های متعددی نیز عقد قرارداد کرده بود، از آشفتگی و سوءمدیریت رخ داده آزرده خاطر است.

وی در واکنش به صدور مجوز جدید برای شرکت دیگری در تاریخ ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۲ برای برگزاری ششمین نمایشگاه با عنوان “ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، باغبانی، گلخانه، نهاده‌ها، آبیاری و تجهیزات وابسته” طی نامه‌ای رسمی با استناد به شرط عدم تکرار زمینه فعالیت “آبیاری، آبرسانی و ماشین‌های کشاورزی” در نمایشگاه‌های دیگر شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب اعلام کناره‌گیری کرد.

وی دلیل این تصمیم را نیز با وجود سرمایه‌گذاری هنگفت در آماده سازی، ثبت نام و تبلیغات گسترده در داخل و حتی خارج از کشور، بروز شبهات و فرافکنی‌های مربوط به آن در سطح کشور، صنعت کشاورزی و مخاطبان مربوطه و جلوگیری از تشدید مشکلات آن که مسبّب توهین و خسارت‌های اعتباری و مالی فراوان به شرکت برگزارکننده (جام) و صنعت کشاورزی و زیر مجموعه‌های آن و حتی خود شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب (به عنوان سایت نمایشگاهی و یکی از سازه‌های بازرگانی پایتخت که در تابستان ۱۳۹۵ با بودجه بیت‌المال به بهره برداری رسیده) برشمرده است.

البته مریم دهقان در نامه اعلام انصراف که رونوشت آن به بسیاری از ارگان‌های رسمی کشوراز جمله سازمان توسعه تجارت، شهردار تهران، وزارت جهاد کشاورزی و ارگان‌های دست اندرکار این نمایشگاه ارسال شده، دو پرسش را نیز به صورت ابهام وارده طرح کرده که بخش‌هایی از آن به شرح زیر است: نخست آنکه این نمایشگاه که به دلیل تداخل‌ها و مشکلات مشابه از خرداد ۱۴۰۱ به شهریور ۱۴۰۲ منتقل گردید، چرا و به چه دلیل حرفه‌ای بابت عنوانی که زودتر مجوز قانونی نمایشگاه که حق اجرای آن به شرکت جام داده شده و حتی بابت آن بیعانه نیز دریافت گردیده در تاریخ ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۲ و به فاصله یک ماه در نمایشگاه “شهرآفتاب” واگذار شده است!؟ آن هم در حالی که به فاصله کم، قرار است نمایشگاه دیگری نیز با عنوان “نمایشگاه جامع کشاورزی” در سایت نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در خیابان سئول برگزار گردد!

محور دومین پرسش طرح شده وی نیز این است که تکلیف هزینه‌های چند صد میلیون تومانی که به واسطه تهیه مقدمات نمایشگاه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تا این لحظه به شرکت برگزار‌کننده وارد شده چه می‌شود؟ و چه کسی پاسخگوی خسارات سنگین اعتباری و مالی وارد شده به غرفه داران، شرکت‌ها و حیثیت و اعتبار صنعت کشاورزی است؟

البته مدیرعامل شرکت جام در پاسخ به پیگیری خبرنگار ما مبنی بر جدیدترین واکنش و پاسخ مدیریت آن شرکت به نامه انصراف می‌گوید:« متاسفانه با وجود برخی تماس‌های همدلانه مسئول بازرسی نمایشگاه شهر آفتاب، اما تاکنون هیچ واکنش رسمی مکتوب نسبت به این موضوع از سوی دست‌اندرکاران دستگاه‌های متولی نمایشگاه یا بخش کشاورزی رخ نداده است. در عین حال شرکت جام با هدف دفاع از اعتبار و حیثیت حرفه ای خود نمایشگاه‌های کشاورزی تخصصی در استان‌های سمنان و آذربایجان غربی (ارومیه) را با مساعدت سایت‌های نمایشگاهی آن‌ها در دستور کار قرار داده است که گزینه نمایشگاه در شهرستان ارومیه با توجه به خصوصیات منطقه‌ای و قابلیت خوب کشاورزی در آن استان، از تاریخ ۳۰ آبان تا ۳ آذرماه ۱۴۰۲ جایگزین نمایشگاه تدارک دیده شده در شهر آفتاب تهران خواهد شد.»

آقای رسولی، مسئول بخش بازرسی نمایشگاه شهرآفتاب در پاسخ به پرسش خبرنگار ما ضمن پذیرش سوء‌‌‌مدیریت رخ داده در این رابطه ضمن اعلام این که به دلیل بروز نارضایتی ناشی از سوء مدیریت رخ داده معاون بازرگانی شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب برکنار شده است تصریح کرد: «اگرچه جهت کسب اطلاعات تکمیلی و اخذ تصمیمات جدید مبنی بر احراز ادعاهای دیگر مطرح شده در خصوص ادعاهای مجریان هر دو نمایشگاه کشاورزی “ویسل” و “آی‌فارم” حداقل کم کاری و تخطّی از امور به دلیل موازی کاری رخ داده محرز است و تحقیقات و بررسی بخش بازرسی این نمایشگاه جهت پایان این مناقشه مدیریتی و حل اساسی آن با هدف ملاحظه اعتبار و جایگاه نمایشگاه شهر آفتاب و شرکت‌های مجری متعهد و حرفه ای صورت خواهد گرفت.»

 وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود، متواضعانه از پیگیری مسئولانه یک خبرنگار جهت تهیه گزارشی برای نقد سوء‌ مدیریت رخ داده تقدیر کرد و حتی آن را جهت بهبود عملکرد مجموعه شهر آفتاب در برنامه ریزی‌های آینده مفید و ارزشمند هم دانست.»

علیرضا صفاخو- روزنامه نگار بخش کشاورزی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *