اهم اخبار

جهش تولید محصولات گلخانه‌ای در اردبیل

بدون دیدگاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها با تقویت سرمایه‌گذاران جهش تولید محصولات گلخانه‌ای را در استان اردبیل شاهد هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ خلیل نیکشاد ۵ بهمن در جلسه تخصصی بررسی آخرین وضعیت توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در اردبیل اظهار کرد: صنعت گلخانه‌ای در دنیا از ده‌ها سال پیش با خیز مناسب مورد توجه قرار گرفته و به مفهوم تولید در فضای بسته، شاهد افزایش توانمندی در تولید و اشتغال هستیم.

وی تصریح کرد: تولید در فضای بسته و گلخانه ۱۰ برابر تولید در مزرعه است و عملکرد آب در فضای گلخانه‌ای ۸ تا ۱۰ برابر عملکرد تولید در مزارع و فضای باز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اشتغالزایی انجام شده در این حوزه را ۱۰ برابر فضای باز اعلام کرد و گفت: همه اینها شاکله و نقطه ثقل تأمین امنیت غذایی و اقتصادی کردن فرآیند تولید است.

نیکشاد افزود: وزارت جهاد کشاورزی در رسیدن به این هدف مقدس تلاش کرده تا از سرمایه‌گذاران حمایت‌های لازم را انجام دهد که در استان اردبیل نیز خیز مناسب در توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای برداشته شده تا در این بخش بتوان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تا سال ۹۶ مجموع شهرک‌های گلخانه‌ای استان ۱۴ هکتار بود که در حال حاضر این رقم به ۱۶۰ هکتار گلخانه فعال رسیده که یک رشد یک‌هزار و ۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

نیکشاد اضافه کرد: بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در مغان با یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار در حال اجراست که تاکنون ۵۷۰ هکتار آن به متقاضیان واگذار شده و ۲۵۰ هکتار نیز در دست اجراست.

وی از ساخت سازه‌های مقاوم در توسعه گلخانه‌ها در این منطقه خبر داد و بیان کرد: این توجه جدی به همت مسئولان استانی زمینه‌ای را فراهم کرده تا جایگاه استان از انتهای جدول نظام گلخانه‌ای در کشور به رتبه تک‌ رقمی و ممتاز ارتقا یابد.

نیکشاد ادامه داد: حفظ این جایگاه و ارتقا آن مورد هدف‌گذاری قرار گرفته و در حال حاضر در شمال استان سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی را با همکاری بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات شاهد هستیم.

وی در مورد بازار فروش این محصولات اظهار کرد: خوشه صادرات محصولات گلخانه‌ای، مدیریت بازار و جریان‌سازی در این حوزه بسیار مهم است و با تاکید استاندار اردبیل در دستور کار اتاق بازرگانی و سایر متولیان قرار گرفته است.

نیکشاد تصریح کرد: علاوه بر شمال استان، در جنوب استان نیز شهرستان خلخال از استعداد خوبی در توسعه گلخانه‌ها برخوردار است که هم اکنون تولید گل‌های رز شاخه بریده در این شهرستان و صادرات آن انجام می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در ورود به بازارهای داخلی و بین‌المللی نباید از ۳ عنصر بسته‌بندی، برندینگ و سرتینگ مناسب غفلت کنیم چرا که امروز مردم بیشتر به سمت مصرف محصولات گلخانه‌ای رغبت نشان می‌دهند.

نیکشاد به احداث ۲ سردخانه در کنار شهرک گلخانه‌ای مغان اشاره کرد و افزود: باید الزامات صادرات شیفی و استاندارد مورد توجه قرار گرفته و بتوانیم با روان‌سازی ضوابط و مقررات و پرداخت تسهیلات کم بهره به تقویت و توسعه این بخش کمک کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطر نشان کرد: با هدف تأمین امنیت غذایی و کمک به فرآیند تولید و اقتصادی کردن آن، سرمایه‌گذاری در حوزه محصولات گلخانه‌ای بسیار مهم به نظر می‌رسد و ما آمادگی داریم از سرمایه‌گذاران خارجی و خارج از استان نیز در این زمینه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون از یزد و جیرفت تولیدکنندگان و سرمایه‌گذارانی در شمال استان حاضر شده و با دریافت ۲۰ هکتار زمین تولید محصولات و صادرات آن را به شکل مناسب انجام می‌دهند.

سرویس خبری: استان‌ها

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *