اهم اخبار

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی: سالانه ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود

بدون دیدگاه

سیدرضا نورانی گفت: سالانه ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که با استفاده حداکثری از ظرفیت و مساحت سرزمین این میزان افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: بنابر آمار از مجموع ۱۶۴.۸ میلیون هکتار مساحت سرزمین ۳۰ درصد قابل کشت است، در حالیکه هم اکنون  به دلیل پراکندگی آب و نامتوازنی خاک رقمی معادل ۱۲ درصد از سرزمین ما زیرکشت محصولات آبی و دیم است.

او با بیان اینکه سالانه ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود، افزود: متوسط تولید محصولات کشاورزی ۶ تا ۷ تن در هکتار است که این میزان در مقایسه با تولید کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه پایین است.

نورانی اصلاح الگوی کشت را یکی از برنامه های ملی بخش کشاورزی دانست و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، با استفاده از بذور پربازده که نیاز آبی کمتر و عملکرد بالاتری در واحد سطح دارد، باید مصوبه الگوی کشت را اصلاح و عملیاتی کرد به طوریکه در تامین کالاهای اساسی نیازی به واردات نداشته باشیم.

 او با تاکید بر ضرورت ایمنی غذا افزود: بنابر آمار در بخشی از صنایع غذایی به خارج وابسته هستیم که امیدواریم در دولت چهاردهم  با استفاده از فرصت ها بتوان وابستگی را به حداقل کاهش داد. به عنوان مثال در بخش کشت و صنعت مغان  در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، پتانسیل بالایی در بخش آب و خاک داریم، در حالیکه متاسفانه از مجموع هزار هکتار تنها ۴ تا ۴.۵ هزار تن محصولات باغی برداشت می شود که این رقم بسیار پایین است.

اصلاح الگوی کشت راه حلی موثر در رونق صادرات محصولات کشاورزی

 رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت و الگوی مصرف در جهش صادرات تاثیر بسزایی دارد، گفت: برآوردها حاکی از آن است که طی یک برنامه ۱۰ ساله میزان صادرات با اصلاح الگوی کشت ۴ برابر افزایش یابد و از طرفی تحقق این امر مستلزم آن است که تولید محصولات زراعی و باغی بین ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش یابد.

توسعه صادرات محصولات ارگانیک باید در دستور کار قرار بگیرد

نورانی در واکنش به اجرای اتخاذ سیاست های یک شبه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی افزود: اگر میزان تولید محصولات کشاورزی طی یک برنامه مدون افزایش یابد،مازاد مصرف با ارتقای تولید باید صادر شود.براین اساس ابتدا برای تولید باید برنامه ریزی کنیم و دست از ممنوعیت های گاه و بیگاه صادرات برداریم، اما رونق صادرات مستلزم آن است که از الان برای تحقق این موضوع برنامه ریزی شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با تاکید بر توسعه صادرات محصولات ارگانیک افزود: با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و به روز شدن ماشین آلات، باید به سمت توسعه تولید محصولات گواهی شده و ارگانیک برویم چراکه طبق آمار سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد تقاضا در کشورهای اروپا برای مصرف این محصولات افزایش می یابد، از این رو با توسعه  تولید محصولات کشاورزی سلامت محور و ارگانیک، ضریب سلامت غذا ارتقا می یابد.

نورانی گفت: درحال حاضر توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند فراهم شدن زیرساخت های لازم همچون بازگشت ارز به سامانه نیماست چراکه در شرایط کنونی تحریم که بازگشت ارز به سامانه نیما با مشکلاتی روبروست چطور می توان انتظار جهش و توسعه صادرات را داشت.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *