اهم اخبار

یادداشت/ نانوایان بی‌ادعا به قلم سجاد حامدفر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق

بیایید یکبار هم تشکر کنیم از نانوایان بی ادعایی که بدون هیچ تعطیلی در ایام محرم و صفر و نوروز و رمضان و جنگ تحمیلی و زلزله و کرونا و جمعه ها. در برف و سرمای صبح زود زمستان خواب را بر خود حرام یا در گرمای تابستان آتش تنور را کولر گازی وجود خودمی‌کنند تا مردم ما مشکلی بابت نان نداشته باشند.

هر روز با صدها مشتری متفاوت سروکله می‌زنند و متاسفانه اکنون که هر روز و هر شب در رسانه‌ها می‌بینیم که گزارش بازرسی و سختگیری از نانوایان پخش می‌کنند اگر دقایقی با وجدان خود خلوت کنیم در می‌یابیم که در شرایطی که بعد از عید کلیه اصناف مانند شیرینی فروش، غذاخوری، قصاب و مثلا سوپرمارکت از قنادی و گوشت و برنج و انواع لبنیات گرفته تا بیسکویت و کاغذدستمالی را گرانتر می‌فروشند و حرفشان این هست که مواداولیه یا خرید خودمان گرانتر شده که ما هم افزایش قیمت داده‌ایم و البته حق هم می‌گویند و منطق اقتصاد هم این را تاییدمی‌کند.

قطعا ما انسان‌های حسابگر و منطقی و با وجدانیم، بلافاصله متوجه می‌شویم که نانوایی که بعد از عید خمیرمایه را گرانتر می‌خرد، کارگرش با مزد سال قبل قطعا کار نمی‌کند حق بیمه که پرداخت می‌کند تقریبا دو برابر شد و افزایش اجاره مغازه و قبوض گاز و برق و بقیه هزینه‌ها بماند.

ما که به حلال و حرام بودن هر لقمه که میل می‌کنیم حساسیم و البته باید هم باشیم، پس لزوما مضاعف تشکر کنیم از نانوای بی‌ادعایی که مابه التفاوت قیمت نان نسبت به سال قبل رامهمان جیب او هستیم و او را مجبور می‌کنیم نان را بقیمت و وزن سال قبل بفروشد فقط با این توجیه که آرد قیمتش ثابت مانده!

ما خدای ناکرده اصلا و ابدا نمی‌گوییم چیزی گران شود اما حداقل از این به بعد با دید مثبت متفاوت به نانوایان زحمتکش نگاه خواهیم کرد و تشکر که پیشکش، حداقل نمک نشناس نباشیم.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *