اهم اخبار

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران: نرخ نان مربوط به سال ۹۹ است/ نبود متولی خاص عمده مشکل نانوایان

بدون دیدگاه

فاطمه نظری گفت: با وجود صرف هزینه های هنگفت از سوی دولت در بخش یارانه آرد و گندم، هم مصرف کننده نان هم تولیدکننده آن از نرخ های فعلی و همچنین وضعیت موجود بازار نان راضی نیستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، فاطمه نظری، رئیس اتحادیه نانوایان تهران یکی از عمده ترین مشکلات این اتحادیه را نداشتن متولی مشخص دانست و گفت: نبود متولی خاص باعث شده برای نظارت دچار مشکلات عدیده باشیم. به عنوان مثال برای بازرسی چندین ارگان نانوایی ها را مورد نظارت قرار می دهند و چون هرکدام نظرات خود را دارند با سلیقه گری هایی هم مواجه می شویم.

چندین ارگان با عنوان بازرسی از نانوایی ها بازدید می کنند

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه چندین ارگان با عنوان بازرسی از نانوایی ها بازدید می کنند؛ چندین سازمان هم که نظارت بر نانوایی ها را در شرح وظایف خود ندارند؛ همچنان با بازرسی های خود ما و اعضای صنف نانوایان را دچار مشکل کرده اند.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران در مورد نرخ گذاری نان و مشکلات آن خاطرنشان کرد: نرخ نانوایان در حال حاضر برای سال ۹۹ بوده که سال ۱۴۰۰ دوباره بازبینی و اعلام شده است. این نرخ برای نانوا به عنوان تولیدکننده که مواد اولیه آن مانند آرد، خمیر مایه، دستمزد و خوراک کارگری، بهداشت و هزینه های جانبی افزایش داشته؛ بسیار سود ناچیزی دارد.

کمک هزینه نانوایان ماه‎هاست واریز نشده است

وی افزود: به تمام این موارد هزینه های جانبی زندگی را اضافه کنید. چطور انتظار دارند نانوایان با درآمد سال ۱۴۰۰ هزینه های سال ۱۴۰۲ را عهده دار شوند. از سوی دیگر نانوایان ۴۰ درصد کمک هزینه دریافت می کردند که این امر هم مدت زمان زیادی است واریز نشده است.

نظری تصریح کرد: در کنار تمام این هزینه ها، مشکلات و سود کم نانوایان، بازرسی ارگان های مختلف که هر کدام تعزیرات مالی خاص خود را دارند، نانوایان با تعزیرات و جریمه هایی هم مانند کسر آرد، تعطیلی، نصب بنر و کسر سود هم دارند.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران تعزیرات بی رویه ارگان های مختلف را بازدارنده ندانست و گفت: به دلیل اینکه دخل و خرج نانوایان باهم همخوانی ندارد هیچ کدام از این تعزیرات برای کسبه متخلف بازدارنده نیست و برخی مجددا به فعالیت خود ادامه می دهند.

کارخانه‌ها با صادرات خمیر مایه به افزایش قیمت آن دامن می زنند

وی در مورد صادرات خمیر مایه از سوی کارخانه ها اظهار داشت: ما هرچند وقت یکبار شاهد افزایش قیمت خمیر مایه و نایابی آن هستیم. دولت هم قول حل مشکل را می دهد ولی کارخانه با صادرات خمیر مایه به افزایش قیمت این محصول در داخل دامن می زند.

نظری افزود: طبق نظر مقام معظم رهبری اول باید نیاز داخلی برطرف شود سپس کالاها صادر شوند؛ اما متاسفانه برخی این امر را نادیده می گیرند و برای سود خود خمیر مایه را صادر می کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران در این خصوص تاکید کرد: از آنجا که مقدار خمیرمایه ای که نانوایان از تعاونی ها دریافت می کنند کم است، برای جبران آن مجبورند از بازار آزاد با هزینه اضافه این مشکل را رفع کنند. و متاسفانه این هم بار اضافه ای بر دوش نانوایان می گذارد.

نان باید از حالت چند نرخی خارج شود

وی در مورد یارانه گندم نیز گفت: دولت در بخش یارانه گندم و آرد هزینه کلانی مصرف می کند؛ اما هیچ کدام از ارکان چرخه مصرف کننده و تولیدکننده و حتی خود دولت از این وضعیت بازار راضی نیست. اگر برنامه مدونی اجرا شود که نان از حالت چند نرخی خارج شود و همچنین با قیمت واقعی اعلام شود هر دو طرفین راضی خواهند بود.

نانوایان تمایلی به فعالیت آنلاین ندارند

رئیس اتحادیه نانوایان تهران در مورد خریدآنلاین نان گفت: با وجودی که خریدآنلاین هم در وقت و هم فضای بهداشتی بسیار موثر و عالی عمل کرده ولی ما شاهد اعمال قیمت دستوری در این اپلیکیشن هستیم. این رویه باعث شده نرخ حضوری و آنلاین تفاوت چشمگیری پیدا کند. به همین دلیل و اعمال هزینه های اضافی که خرید آنلاین تحمیل می کند نانوایان تمایل کمتری برای فعالیت آنلاین دارند.

وی عدم تمایل نانوایان برای فروش آنلاین را از دلایل تجمع بیش از حد مردم در صنف نانوایی ها از یک سو و خلل در بهداشت فردی از سوی دیگر برشمرد و گفت: با تجمع بیش از حد مشتریان، بازرسان بهداشت جریمه های سنگینی برای کسبه اعمال کرده اند که همین امر هم نارضایتی زیادی را به همراه دارد.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران افزود: ما خواهان آن هستیم که قیمت خریدآنلاین متناسب با هزینه های آن مانند بسته بندی، بهداشت، کارگر اضافه ای که دارد، نرخ گذاری شود.

مسئول رفع مشکلات اعضای اتحادیه نانوایان هستیم

نظری خود را مسئول رفع مشکلات اعضای اتحادیه نانوایان دانست و گفت: من به جد درصدد رفع مشکلات اعضای اتحادیه هستم؛ چه نرخ گذاری باشد؛ چه مشکلات سایتی برای صدور پروانه. مشکلاتی که برای صدور پروانه داریم چه دولتی چه ارثی قرار است به صورت فنی و تخصصی حل شود.

وی در خاتمه با اشاره به نقش و عملکرد اتاق اصناف تهران تصریح کرد: اتاق اصناف همیشه همکاری و حمایت خوبی از اتحادیه ها داشته است؛ لذا انتظار داریم مطالبات ما جهت بازرسی و متولی خاص را پیگیری کرده و به سازمان های مربوطه دستورالعمل مدون را ابلاغ کند./اتاق اصناف تهران

سرویس خبری: صنعت غذا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *