اهم اخبار

رئیس انجمن قهوه ایران: کمبود دانه سبز قهوه قیمت ها را بالا می برد

بدون دیدگاه

دانه سبز قهوه در ایران قابل کشت نیست و ما مجبور هستیم این محصول را به عنوان ماده اولیه وارد ایران کنیم، اما در بخش ثبت سفارش و تامین ارز با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ حسام ربیعی، رئیس انجمن قهوه ایران در خصوص وضعیت تولید این محصول در کشور گفت: هر چند تولید قهوه نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته اما در ارتباط با واردات دانه های سبز قهوه که ماده ی اولیه آن محسوب می شود با چالش هایی روبرو هستیم.

 او افزود: در ایران قهوه تبدیل به یک صنعت شده است و ما تنها مصرف کننده صرف نیستیم و در حال حاضر بسیاری از شرکت ها اقدام به فرآوری قهوه می کنند.

ربیعی تصریح کرد: البته دانه ی سبز قهوه در ایران قابل کشت نیست و ما مجبور هستیم این محصول را به عنوان ماده اولیه وارد ایران کنیم، اما در بخش ثبت سفارش و تامین ارز با مشکل مواجه هستیم.

دانه سبز قهوه در بورس نرخ گذاری می شود

او تصریح کرد: در خصوص واردات قهوه با جهاد کشاورزی مشکلات زیادی داشته ایم که هنوز هم حل نشده است، قیمت دانه سبز قهوه هم در بورس نرخ گذاری می شود که در طول مدت کوتاهی تغییر می کند و قیمت آن به عواملی مانند؛ شرایط اقلیمی، شرایط سیاسی کشورها وابسته است.

ربیعی در ادامه خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه، قیمت قهوه ویتنام طی یک سال گذشته تقریبا دو برابر شده است که آن هم به دلیل خشکسالی و اتفاقاتی بود که در شرق آسیا رخ داد و گرمایش زمین و گرم شدن بیش از حد هوا باعث شد تا برداشت این محصول بسیار کمتر از پیش بینی ها شود.

برای امسال هنوز ثبت سفارشی نداشته ایم

 او با بیان اینکه برای امسال هنوز هیچ ثبت سفارشی تایید نشده است، خاطر نشان کرد: میزان تولیدات از سال قبل به شدت به مخاطره افتاده است و آن هم به خاطر کمبود مواد اولیه این کالاست که اگر نباشد تولید قهوه هم نخواهیم داشت که در کنار این موضوع مشکل دیگر ما ثبت سفارش هم هست، که همین امسال هم ما را با کمبود ماده اولیه قهوه مواجه کرده است.

او با بیان اینکه کمبود مواد اولیه باعث افزایش قیمت ها شده است گفت: کمبود کالا باعث افزایش قیمتها شده است و ما باید مستندات را برای راستی آزمایی به صورت ماهانه برای تعیین قیمتها ارائه دهیم تا نرخ های جدید را به ما اعلام کنن این در حالی است که در هر کشوری بر اساس سیاست های آن کشور و هزینه هایی که در مزرعه تمام می شود این قیمت ها تعیین می شوند.

فعالیت بیش از ۳۰ هزار نفر به شکل مستقیم 

 ربیعی تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ شرکت اقدام به واردات دانه های قهوه می کنند و حدود ۵۰۰ واحد تولیدی نیز در این حوزه فعالیت دارند و بر اساس پروانه ها بیش از ۳۰ هزار نفر به شکل مستقیم در این واحدهای تولیدی مشغول فعالیت هستند.

او خاطر نشان کرد: در واقع تولیدات داخل کشور به معنی فرآوری این دانه هاست و این محصول جزء کالاهایی است که دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است و میزان اشتغالی هم که در زمینه قهوه بوجود می آید بسیار مهم است.

ربیعی با اشاره به آموزش تولید قهوه گفت: افرادی که می خواهند فعالیت حرفه ای در این بخش داشته باشند نیازمند آموزش هستند که از فرآوری تا صنعت بسته بندی و نقل  و انتقال را دربرمی گیرد.

او با بیان اینکه قهوه گردش اقتصادی بسیار بالائی دارد افزود:بجز ماده اولیه این کالا که در داخل کشور نیست، در سایر موارد  مشکلی وجود ندارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *