اهم اخبار

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران در گفتگو با اگروفودنیوز مطرح کرد: تخم مرغ کالای صادراتی نیست+ویدئو

بدون دیدگاه

ناصر نبی‌پور می‌گوید: مازاد تولید تخم مرغ واحدهای مرغداری را مجبور به عرضه محصول با قیمت پایین کرده که در نهایت منجر به تعطیلی مرغداری‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه دام و طیور در خصوص صادرات تخم مرغ گفت: در چندماه گذشته بیش از ۶۰هزار تن تخم مرغ صادر شده است و درحال حاضر مقاصد صادراتی کشورهای افغانستان، عراق، عمان و دبی می‌باشند.

نبی‌پور با بیان اینکه اتحادیه مرغ تخم‌گذار زیرمجموعه اتحادیه مرکزی مرغداران میهن است و تقریبا صادرات تخم مرغ توسط اتحادیه میهن انجام می‌شود، افزود: این موضوع مورد اعتراض مرغداران است زیرا صادرات باید توسط اتحادیه‌های استانی انجام شود تا منبع درآمدی برای استان باشد.

وی ضمن بیان اینکه تخم مرغ کالای صادراتی نیست، گفت: صادرات تخم مرغ فقط باید به صورت مبادله مرزی برای کنترل قیمت داخل باشد و صادرات آن خیانت به کشور محسوب می‌شود و صادرات فقط به دلیل وجود ارز ۲۸هزار تومانی می‌باشد و با افزایش قیمت دلار توان صادرات نیز وجود نخواهد داشت در حقیقت صادرات تخم مرغ به معنی پرداخت یارانه به کشورهای دیگر است.

این فعال صنعت مرغداری تشکیل مگافارم‌ را چالشی برای این صنعت نام برد و عنوان کرد: کنترل انواع بیماری‌های طیور در فارم‌های کوچک به مراتب آسان‌تر از مگافارم است و اشتغال زایی در مرغداری‌های کوچک بیش از مگافارم‌ها می‌باشد و با ادامه این روند در آینده نزدیک مرغداری های کوچک آسیب جدی خواهند دید.

نبی پور در ادامه گفت: طی دو سال اخیر بدون کارشناسی پروانه جدید صادر شده است که قادر به تامین تخم مرغ کل خاورمیانه هستیم ولی توانایی تامین نهاده و ایجاد بازارهای صادراتی برای این حجم تخم مرغ وجود ندارد مسیولین باید با صرف هزینه به نوسازی و بهسازی واحدهای موجود بپردازند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تخم مرغ در بازار ۳۳هزار تومان و قیمت تمام شده آن ۵۷هزار تومان است اظهار کرد: تولید ۵درصد بیشتر از ظرفیت بازار برای صادرات و یا تنظیم بازار منطقی است ولی بیش از آن تولیدکننده را متضرر می‌کند. در حال حاضر تولید مازاد ۴۰ تا ۵۰درصدی وجود دارد که تولیدکننده را مجبور به فروش محصول با قیمت پایین می‌کند و در برخی موارد نیز باعث تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود.

ناصر نبی‌پور در پایان گفت: مسئولین برای هر تصمیمی با کارشناسان مشورت کنند.

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *