اهم اخبار

فعالیت ۷۴۳۱ زنبورستان در کردستان/ تولید ۱۸۶۹ تن عسل

بدون دیدگاه

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از خبرگزاری تسنیم، پیمان اسکندری در سنندج درباره وضعیت تولید عسل در کردستان اظهار داشت: براساس سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی، ۹۳۳ هزار و ۹۴ زنبورستان در کشور وجود دارد که سال گذشته استان آذربایجان شرقی با ۱۲٫۱۸ درصد رتبه نخست را به خود اختصاص داده و استان کردستان با ۷٫۸۳ درصد بالاتر از استان‌های فارس با ۷٫۷ درصد، مازندران با ۶٫۹۹ درصد و آذربایجان غربی با ۶٫۹۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

وی از استقرار و فعالیت هفت‌هزار و ۴۳۱ زنبورستان در کردستان خبر داد و افزود: از این تعداد دو هزار و ۵۳۴ زنبوردار تحت پوشش بیمه با یک‌هزار و ۷۸۱ فرد شاغل به امر تولید عسل و سایر فرآورده‌های جانبی زنبورعسل در استان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در کردستان ۳۰۴ هزار و ۸۵۰ کندوی سنتی و مدرن سرشماری شده است که در مجموع ۱۸۶۹ تن از ۱۲۶ هزار تن عسل تولیدی کشور از زنبورستان‌های این استان برداشت شده است.

وی بیان کرد: در استان کردستان ۴۷۹۵ کلنی از کلنی‌های فعال موجود به تولید “ژل رویال” اختصاص دارد که از آن ۱۹۶ کیلوگرم ژل رویال استحصال شده است.

اسکندری اذعان داشت: با وجود افزایش تعداد کلنی‌ها به‌میزان ۸ درصد در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، میزان برداشت عسل به‌ترتیب ۲۳۷۲ تن بوده که تحت تأثیر تغییرات اقلیمی، تلفات زنبورهای عسل و لارومیری کاهش (۲۱درصدی) داشته است. اگرچه به‌خلاف برداشت عسل کمتر، میزان استحصال بره‌موم از ۸۱۷۲ کیلوگرم به ۸۶۶۸ کیلوگرم و زهر زنبورعسل از ۷۴هزارم کیلوگرم به ۹۸هزارم کیلوگرم افزایش داشته است‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، سرانه کلنی زنبورعسل برای هر زنبوردار کردستانی را ۴۱ کلنی ذکر کرد و گفت: شهرستان‌های کامیاران با میانگین بیش از ۵۶ کلنی و سروآباد با بیش از ۲۱ کلنی نسبت به سایر شهرستان‌ها به‌ترتیب بیشترین و کمترین سرانه تعداد کلنی را دارا هستند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

نویسنده

منا غزازانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *