اهم اخبار

گلایه‌مندی کشاورزان از تاخیر در پرداخت مطالبات کلزا

بدون دیدگاه

عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: تولید کلزا نسبت به سال قبل رشد ۹۸ درصدی داشته که تاخیر در پرداخت مطالبات منجر به از دست دادن اعتماد کشاورزان به کشت محصول شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عطااله هاشمی گفت: براساس آمار امسال ۲۸۰ هزارتن کلزا تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۴۳ هزارتن سال قبل، ۹۸ درصد رشد داشته است.

به گفته او، امسال براساس دستورالعمل ابلاغی خرید دانه های روغنی توسط وزیر جهاد کشاورزی، خرید تولید داخل توسط بخش خصوصی با بهره مندی از مشوق های واردات روغن، دانه و کنجاله انجام گرفت که براین اساس حدود ۱۰ همت بارمالی از دوش دولت کاسته شد.

هاشمی ادامه داد: علی رغم خرید دانه های روغنی توسط بخش خصوصی اما با مشکل تاخیر در پرداخت مطالبات مواجه هستیم. به عنوان مثال در استان گلستان تنها ۴۰ درصد خسارت پرداخت شده و برخی شرکت ها در دیگر استان ها خوب پرداخت کردند که این امر بیانگر افزایش ۲ برابری تولید و گام برداشتن کشاورزان در امر خودکفایی دانه های روغنی است.

عضوشورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی با تاکید بر ضرورت پرداخت هرچه سریع تر مطالبات کلزاکاران افزود: علی رغم آنکه در شورای قیمت گذاری امتیازات و مشوق هایی برای  برخی شرکت های خصوصی در نظر گرفته شده بود، اما متاسفانه آنها به پرداخت مطالبات خرید دانه های روغنی تولید چندان توجه نکردند که امیدواریم هرچه سریع تر مطالبات پرداخت شود و در صورت استنکاف معاونت بازرگانی از پرداخت مشوق ها باید به شرکت های خریدار دانه های روغنی اجتناب کند.

هاشمی گفت: بدعهدی شرکت ها یا دولت در خصوص پرداخت ها  و روند تولید این خبر می دهند که کشاورزان در یکسال می توانند تولید را ۲ برابر افزایش دهند که در صورت حمایت از کشاورز به راحتی می توان به سمت خودکفایی پیش رفت، درحالیکه تاخیر در پرداخت غرامت ها باعث شده  تا کشاورزان در سال آینده اعتمادشان را از دست بدهند و در نهایت تولید کاهش یابد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *