اهم اخبار

کشت قراردادی ذرت علوفه‌ای در ۱۵ هزار هکتار اجرا شد

بدون دیدگاه

رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: امسال برای اولین بار کشت قراردادی ذرت علوفه‌ای در ۱۵ هزار هکتار اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایوب فصاحت گفت: اخیرا با اتحادیه تعاونی‌های روستایی سامانه جامعی برای کشت قراردادی راه اندازی کردیم که ما وظیفه نظارتی آن را برعهده داریم.

 به گفته او، امسال برای اولین بار کشت قراردادی ذرت علوفه‌ای را به عنوان یکی از محصولات تابستانه  انجام دادیم.

فصاحت با بیان اینکه در تولید محصولات تابستانه کار عمده‌ای در حوزه تولید قراردادی رخ نداده است، افزود: در حدود ۱۵ هزار هکتار، کشت قراردادی ذرت علوفه تابستانه را بصورت واقعی شروع کردیم که براین اساس در ۴۰ تعاونی و ۸ استان کار را شروع کردیم.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: ظرف چندسال آینده بصورت کامل اتحادیه تولید ما در راستای نقشه راه الگوی کشت، کشت قراردادی را اجرا می‌کند به طوریکه از همان ابتدا که دانه در زمین کشت  و تحویل داده می‌شود، در سامانه ثبت می‌شود.

 فصاحت ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیم خشک و نیمه خشک کشور، در بخش‌هایی از آن باید در مصرف آب مدیریت صورت بگیرد که براین اساس برای مدیریت تنظیم بازار، محصولاتی باید کشت شود که کمتر از میزان نیاز کشور تولید داریم.

 او با بیان اینکه الگوی کشت در قالب کشت قراردادی یکی از مسیر‌های دستیابی الگوی کشت است، افزود: بنابر آمار در کشور ما ۵۲ تا ۵۳ درصد اراضی زیر ۲ هکتار و ۷۸ درصد زیر ۱۰ هکتار است که این امر نشان می‌دهد که این کشور برای رسیدن به حد نصاب نیاز به مجوز جدید دارد و در قالب تشکل‌ها باید ساماندهی شود به طوریکه الگوی کشت در قالب تشکل صورت بگیرد.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: بزرگترین تشکل‌ها مربوط به تشکل‌های تعاونی روستایی هستند که بدین ترتیب تعاونی‌های تولید ۵۰۰ هزار نفر عضو و بیش از ۳.۶ میلیون هکتار اراضی را در اختیار دارند که این اراضی در قالب تعاونی‌های تولید روستایی ساماندهی شدند و بعد در مسیر کشت قراردادی با الگوی کشت قراردادی به مسیر مدنظر می‌رسند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *