اهم اخبار

سنسور بلعیدنی برای پایش وضعیت رشد دام

بدون دیدگاه

فناوران یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر سنسورهای بلعیدنی را به تولید رساندند که با قابلیت ۵ سال نگهداری در شکمبه دام سنگین، اطلاعات لازم را به کاربر ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ نهال تبریزی، مدیر این شرکت‌ فناور تمرکز تحقیقاتی این شرکت را هوشمندسازی در پلتفرم‌های دامی، پایش هوشمند و کارخانه و انبار هوشمند عنوان کرد و گفت: یکی از محصولات ما سنسوری برای بلعیدن دام سنگین است. این سنسور، بعد از بلعیده شدن از سوی دام به شکمبه آن می‌چسبد.

وی با بیان اینکه این سنسور زیست‌سازگار است و به بدن دام آسیبی وارد نمی‌کند، اظهار کرد: این سنسور از داخل بدن دام، اطلاعاتی چون دمای بدن دام، زمان فهلی، بارداری دام، میزان مصرف آب و خوراک را از طریق مودم به اپراتور ارسال می‌کند.

تبریزی، کارکرد این سنسور را از طریق باتری عنوان کرد و با تاکید بر اینکه عمر باتری سنسور ۵ ساله است، ادامه داد: عمر دام شیری ۵ ساله است و بعد از آن دام ذبح می‌شود. می‌توان مجددا از این سنسور استفاده کرد، ولی ما این امر را توصیه نمی‌کنیم.

وی افزود: ریدر این سنسور در دروازه ورودی حیوان در محل نگهداری آنها نصب می‌شود و تا فاصله یک متر و نیم قابلیت خواندن سنسور وجود دارد.

مدیر این شرکت فناور، محصول دیگر این شرکت را میکرو چیپ‌های تزریقی دانست که از این چیپ‌ها با نام تگ RFID نیز یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه میکروچیپ‌ها برای هویت‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: در این چیپ می‌توان کلیه شجره دام را در آن ذخیره‌سازی کرد.

تبریزی افزود: این میکروچیپ از طریق گام تزریقی خشاب‌دار در زیر پوست دام قرار می‌گیرد، گفت: از این میکروچیپ‌ها می‌توان برای پت، پرندگان و ماهی نیز استفاده کرد.

به گفته وی این میکروچیپ اطلاعاتی درباره ژنتیک و شجره حیوان را ارائه می‌دهد.

تبریزی، تشخیص بیماری و توزین روزانه دام را از دیگر کاربردهای این نوع تگ‌ها عنوان کرد و یادآور شد: اطلاعات این چیپ‌ها از طریق اس‌ریدر خوان‌ها قابل خوانش است و می‌توان اطلاعاتی را در خصوص میزان شیری که روزانه حیوان تولید می‌کند، وزن روزانه آنها و تشخیص گونه‌های اصیل حیوان دریافت کرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *