اهم اخبار

صنعت طیور محرک اصلی رشد تولید جهانی گوشت

بدون دیدگاه

در آینده؛ صنعت طیور به عنوان محرک اصلی رشد تولید جهانی گوشت به مسیر خویش ادامه داده و این مسیر با افزایش ۲٫۵ درصدی از میانگین ۲۰۱۹-۲۱ تا سال ۲۰۳۱ افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران و براساس گزارش رابوبانک، تقاضا برای گوشت طیور پس از کووید (COVID) قوی شده و تا سال ۲۰۲۷ همچنان ثابت خواهد بود.

از سوی دیگر؛ سهم بازار طیور در مناطق آسیا و اقیانوسیه شاهد گسترش افزون تری خواهد بود زیرا دور شدن از مصرف گوشت خوک ناشی از شیوع آنفولانزای خوکی آفریقایی (ASF) در چین، فیلیپین و ویتنام و برخی از مناطق در آفریقا همچنان به نفع صنعت طیور خواهد بود،پس انتظار می رود تغییرات در رژیم غذایی به نفع طیور باشد.

بازارهای در حال توسعه و در حال ظهور بیشترین رشد مصرف طیور را در ۱۰ سال گذشته انجام داده اند. مصرف در غرب آفریقا ۵ درصد، در شمال آفریقا ۴ درصد، در مکزیک ۳ درصد و در جمهوری فیلیپین ۴ درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود این نرخ‌های رشد سالانه در ۱۰ سال آینده نزدیک به این سطوح باقی بماند و انتظار می‌رود بیشترین افزایش تقاضای واردات و تجارت طیور را افزایش دهد.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، برزیل پس از آمریکا و چین سومین تولیدکننده بزرگ گوشت مرغ در جهان است. سه صادرکننده بزرگ (از نظر حجم) برزیل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا (EU) هستند. آنها با هم ۷۱ درصد از صادرات جهانی طیور را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند، سهمی که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۱ عمدتاً ثابت بماند.

اتحادیه، ۱۹ درصد از صادرات جهانی طیور در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. پیش بینی می شود که سهم آنها تا سال ۲۰۳۱ اندکی افزایش یابد. نکنه قابل توجه دیگر آن است که صادرات طیور برزیل بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ به سرعت رشد کرد و این کشور در سال ۲۰۰۷ عنوان بزرگترین صادرکننده طیور جهان را به دست آورد.

البته افزایش تولید داخلی خوراک برای طیور (غلات خوراکی و دانه سویا) به افزایش تولید مرغ در برزیل کمک کرد. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، چین به طور متوسط سالانه ۱۳ درصد از صادرات طیور برزیل را به خود اختصاص داده است. در مقایسه، ایالات متحده ۱ درصد از صادرات طیور خود را در این مدت به چین ارسال کرد. صادرات برزیل به بازارهای اروپا و خاورمیانه نیز افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود برزیل همچنان به عنوان صادرکننده مرغ در جهان باقی بماند و تا سال ۲۰۳۱ صادرات آن به ۵٫۲ میلیون تن افزایش یابد.

مشابه برزیل، بازار صادرات مرغ اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ رشد کرده است، اگرچه این منطقه همچنان سومین صادرکننده بزرگ جهان است. این رشد در درجه اول به دلیل تقاضای واردات در بازارهای آفریقای جنوب صحرا مانند غنا و جمهوری دموکراتیک کنگو و همچنین هنگ کنگ و عربستان سعودی است.

علیرغم از دست دادن بخشی از سهم بازار صادراتی به برزیل، ایالات متحده همچنان دومین صادرکننده بزرگ طیور باقی مانده است و انتظار می رود تا ۱۰ سال آینده نیز این سهم باقی بماند. در حالی که انتظار می رود صادرات طیور ایالات متحده تا سال ۲۰۳۱ افزایش یابد، پیش بینی می شود که سهم ایالات متحده از صادرات جهانی طیور از ۲۶ درصد در سال ۲۰۲۱ اندکی به ۲۴ درصد کاهش یابد.

با کاهش متوسط سالانه ۳۷ درصدی بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ قبل از بازگشت مجدد در سال ۲۰۲۰٫ با این حال، صادرات ایالات متحده به کشورهای آمریکای لاتین، به ویژه کوبا، گواتمالا و کلمبیا، در دهه گذشته افزایش یافته است. صادرات به آفریقای جنوبی نیز با کاهش محدودیت‌های تجاری از سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. صادرات گوشت مرغ ایالات متحده عمدتاً به شکل گوشت تیره، به‌ویژه ساق پا (پا و ران بریده نشده) است.

بهرحال؛ پیش بینی می شود که تولید گوشت طیور طی ۱۰ سال آینده در پاسخ به تقاضای جمعیت رو به رشد و افزایش درآمد در اقتصادهای در حال توسعه رشد کند.

سرویس خبری: بین الملل

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *