اهم اخبار

استفاده از پرتودهی گاما در صنایع تبدیلی کشاورزی خوزستان توسعه صادرات را درپی دارد

بدون دیدگاه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه مجوز فعالیت سه سامانه پرتودهی گاما به استان داده شده گفت: این سامانه ها در بهبود کیفیت واحدهای تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی کاربرد دارد که زمینه توسعه صادرات را فراهم می کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ محمد راضی جلالی در شورای توسعه و برنامه ریزی خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: در حال حاضر یک سامانه پرتودهی گاما در شهرک صنعتی ۲ اهواز فعال است و ۲ سامانه دیگر در دزفول و بندر امام ایجاد خواهند شد.

وی گفت: برای بالا بردن توان رقابت تولیدات‌کشاورزی استان در بازار داخلی و جهانی باید از تکنولوژی جدید مثل پرتودهی گاما برای صنایع تبدیلی و بسته بندی کالا استفاده شود.

راضی جلالی این تکنولوژی جدید را ترسیم کننده آینده‌ای خوب برای تولید محصولات با کیفیت در استان عنوان کرد و ادامه داد: همواره باید توجه داشت که محصولات کشاورزی صادراتی مطابق با استانداردهای جهانی تولید و بسته شود تا برای عرضه در بازار جهانی قابل رقابت باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: متاسفانه تولیدات خوزستان به عنوان مواد اولیه صنایع تبدیلی استان‌های دیگر استفاده می‌شود.

وی افزود: تولید محصولات راهبردی مثل گندم در استان باعث شده تا کمتر به‌ تولید سایر محصولات توجه شود.

راضی جلالی با اشاره به ظرفیت صادرات هوایی در استان اظهار کرد: فرودگاه دزفول مجوز حمل کالا و مسافر به خارج از کشور را در آبان‌ماه سال گذشته دریافت کرد و ضروری است که از این ظرفیت برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه در شمال استان استفاده کرد.

وی افزود: متاسفانه توزیع سیلو در استان مناسب نیست و در برخی مناطق سیلو برای ذخیره گندم‌ و یا محصول کشاورزی وجود ندارد که همین موضوع زمینه تحمیل هزینه های متعددی برای کشاورزان شده است.

خوزستان نیازمند اطلس سرمایه گذاری کشاورزی است

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در ادامه این نشست بیان کرد: اطلس سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی برای استان نیاز است.

حمید رضا فلاح افزود: برای افزایش تولیدی و توسعه صادرات مطابق با این اطلس، صنعت کشاورزی استان نیازمند هدفگذاری و تعیین مقاصد صادراتی در بازار داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد شهرک‌های تخصصی حوزه صنایع تبدیلی اهمیت در خوزستان گفت: ایجاد چنین شهرکی باعث کاهش هزینه ها در بخش تولید خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پرتو دهی گاما برای استریلیزاسیون محصولات کشاورزی و افزایش ماندگاری اینگونه کالاها استفاده می‌شود و در بسیاری از کشورها تجارت محصولات کشاورزی منوط به استفاده از پرتودهی گاما است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *