اهم اخبار

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی خبر داد: لغو مصوبه تعدد پروانه تولید صنایع غذایی از سوی هیات مقررات زدایی

بدون دیدگاه

محسن نقاشی اعلام کرد: بعد از ماه‌ها پیگیری این فدراسیون، مصوبه تعدد پروانه‌های تولید برای واحدهای صنایع غذایی توسط هیات مقررات زدایی لغو شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی گفت: در جلسه روز سه شنبه مورخ ۲۳ مردادماه هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار که با حضور احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی و سیدامیر سیاح، معاون وزیر اقتصاد و رئیس مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب و کار و جعفری، معاون ایشان و همچنین جمعی از نمایندگان تام‌الاختیار قوه قضائیه و وزارت دادگستری، وزارت صنایع و تعزیرات و… برگزار شد مصوبه تعدد پروانه‌های تولید که یکی از بزرگ‌ترین موانع تولید در صنایع غذایی بود، حذف شد.

نقاشی توضیح داد: مطابق با مصوبه فوق که از حدود یک سال و نیم قبل وضع شده است، واحدهای صنایع غذایی برای ساخت هر محصول جدید یا هر تغییر کوچکی در محصولات خود، باید یک مجوز از سازمان غذا و دارو اخذ می‌کردند که نیاز به مدت‌ها زمان و پیگیری بود، به عنوان نمونه اگر یک واحد تولید آب میوه می‌خواست یک آب میوه جدید تولید کند، باید مجوز آن را اخذ می‌کرد یا اگر یک واحد تولید بیسکویت‌ می‌خواست یک بیسکویت جدید تولید کند یا بر اساس درخواست مشتری، تغییر کوچکی در یکی از محصولات خود بدهد، باید مجوز تولید آن را مجددا اخذ می‌کرد.

مشکل اخذ چندباره مجوزها برطرف شد

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بخشنامه تعدد پروانه‌ها ایجاد می‎‌کرد این بود که اگر به عنوان مثال؛ در نمایشگاه‌های داخلی یا بین‌المللی یا به شکل‌های دیگر، مشتریانی به یک واحد صنایع غذایی مراجعه می‌کردند و محصول خاصی سفارش می‌دادند، یا متقاضی برخی از محصولات تولید شرکت با تغییراتی خاص بودند، آن واحد تولیدی می بایست در یک فرآیند چند ماهه و با کلی دوندگی، پروانه ساخت آن محصول را اخذ و اقدام به تولید محصول مورد نظر می‌کرد که در این شرایط معمولا مشتریان خود را از دست می‌داد.

نقاشی توضیح داد: وقتی یک کارخانه در ابتدای کار پروانه تولید محصولاتی مانند: کنسرو، آب میوه، بیسکویت یا … را می‌گیرد، باید در چارچوب پروانه خود، بتواند برخی محصولات «هم‌گروه» را با توجه به تقاضای بازار تولید کند و برای هر کدام از محصولات جدید نیاز به پروانه مجدد نداشته باشد.

الزام بر حل موانع دست و پا گیر

وی ادامه داد: در یک قنادی یا یک واحد لبنیات سنتی و موارد مشابه آن، با یک پروانه تولید اولیه هر محصولی که بخواهند را تولید می‌کنند اما به واحدهای صنعتی که می‌رسند، اینگونه موانع دست و پا گیر را ایجاد می‌کنند.

نقاشی گفت: اکنون با حذف این مصوبه چنین مشکلات و موانعی از سر راه تولید کنندگان صنایع غذایی برداشته شده و می‌توان در چارچوب مجوز کاری، چنین محصولاتی را تولید کرد و دچار سردرگمی در ادارات و اتلاف وقت نشد.

صدور بخشنامه‌های سلیقه‌ای

این فعال عرصه صنایع غذایی اضافه کرد: از سال قبل بخشنامه‌ای مبنی بر اخذ پروانه مجدد برای تغییرات در محصولات واحدهای تولیدی صادر شده بود این در حالی است که در هیچ جای دنیا چنین مسائلی وجود ندارد و این مصوبه یکی از بزرگ‌ترین معضلات سر راه تولید بوده که خوشبختانه توسط هیات مقررات‌زدایی لغو شد که اقدام بسیار خوبی بود و ما از تمامی اعضای هیات مقررات‌زدایی بابت این تصمیم تشکر می‌کنیم؛ چراکه اقدام بسیار موثری بود که به نفع تولید تمام خواهد شد.

نقاشی افزود: پیش از این نیز هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار، این بخشنامه را لغو کرده بود، اما متاسفانه سازمان غذا و دارو به مصوبه هیات مقررات‌زدایی عمل نمی‌کرد.البته برخی دغدغه‌ها و ملاحظات که در مورد مسائل بهداشتی این محصولات وجود دارد، کاملا به جا است و با همکاری و درایت می‌توان آن مشکل را هم برطرف کرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *