اهم اخبار

حمایت بخش خصوصی از چرخه گیاه دارویی گشنیز

بدون دیدگاه

مدیرکل صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در چرخه تولید گیاه دارویی گشنیز، تلاش می‌کنیم.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از صدا وسیما، چنگیز اسفندیاری در ارتباط با پخش ۲۱ شبکه یک سیما، افزود: حدود ۲۲۰ هزار تن گشنیز در دنیا کشت می‌شود که ۶۰ درصد آن متعلق به روسیه است و یک دهم آن معادل ۲۰ هزار تن در ایران تولید می‌شود.

وی گفت: در شهرستان نهاوند هر سال حدود ۲ هزار هکتار گیاه گشنیز کشت می‌شد که عملکرد ۲/۲ دهم تن در هکتار دارد، اما امسال به علت افزایش قیمت کشاورزان این منطقه چهار هزار هکتار بیشتر کشت کردند.

آقای اسفندیاری افزود: تولید گشنیز نهاوند از چهار هزار تن به ۱۲ هزار تن افزایش یافته است.

مدیرکل صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با بزرگترین تولیدکننده مالت نهاوند و سازمان اتکا برای ایجادکارخانه تولید اسانس گشنیز و چرخه فرآوری صفرتا صد این گیاه دارویی در نهاوند مذاکراتی انجام داده ایم.

وی گفت: ایجاد این کارخانه ۵ تا ۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و دولت این سرمایه گذاری را انجام نمی‌دهد.

مدیرکل صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای سرمایه گذار مشوق‌هایی مانند تسهیلات ارزان قیمت، تسهیلات توسعه روستایی، تسهیلات تبصره ۱۸ و تسهیلات ارزی در نظر گرفته ایم و هیچ محدودیتی برای پرداخت این تهسیلات به سرمایه گذار در این زمینه نداریم البته به شرط اینکه خام فروشی نشود یا فقط بسته بندی بوجاری نکنند.

وی گفت: راهبرد وزارت جهاد کشاورزی در منطقه نهاوند تشویق کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی است و بر این اساس بزرگترین کارخانه روغن کشی را در نهاوند ایجاد کرده ایم.

مدیرکل صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور اسانس‌های روغنی در برخی از محصولات یک کیلوگرم از سه و نیم تن استحصال می‌شود افزود: الویت وزارت جهاد توسعه زنجیره به ویژه فرآوری گیاهان دارویی از صفر تا صد است.

سرویس خبری: کشاورزی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *