اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی: کمتر از ۵۰ درصد نهاده‌های طیور با ارز دولتی تامین می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: اکنون کمتر از ۵۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور کشور با نرخ ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود.

«محمدعلی کمالی» عصر سه شنبه در نشست خبری خود در خصوص چالش‌های تامین نهاده‌های بخش کشاورزی افزود:  قرار بود دولت از میان ۱۶ نهاده دامی مورد نیاز تولیدکنندگان صنعت دام و طیور تنها ۲ نهاده اصلی ذرت و کنجاله سویا را به شکل ۱۰۰ درصدی با ارز رسمی تأمین کند و تولیدکنندگان نیز محصولات خود را با نرخ مصوب به فروش برسانند که تاکنون به شکل ۱۰۰ درصدی انجام نشده است یعنی کمتر از ۵۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز تولید با نرخ مصوب تامین می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به روند افزایشی قیمت نهاده‌های طیور، تولیدکنندگان محصول خود را با زیان به بازار عرضه می‌کنند، زیرا اکنون مرغ زنده کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسر مرغداران گوشتی کشور با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه گفت: توزیع نهاده‌های دام و طیور از طریق سامانه بازارگاه عادلانه نیست، زیرا همانگونه که تصمیم‌گیری برای واردات روز جمعه با حضور چند وارد کننده خاص انجام می‌شود در بخش توزیع نیز چنین رخ می‌دهد.

کمالی با بیان اینکه نهاده های دام و طیور عرضه شده در سامانه بازارگاه کافی نیست تصریح کرد: برخی واردکنندگان و دلالان با استفاده از رانت در زمان مشخصی وارد سامانه می شوند، ثبت نام و سهمیه دریافت کنند.

وی اضافه کرد: این درحالیست که تولیدکنندگان و کشاورزان در مناطق روستایی با توجه به سن و سطح سوادشان امکان استفاده از سامانه های اینترنتی را ندارند.

مشکل جدی تولید، امضای طلایی واردات و توزیع نهاده ها 

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: تولیدکنندگان بخش کشاورزی علاوه بر امضای طلایی واردات با امضای طلایی در بخش توزیع نهاده‌ها روبه‌رو هستند که مشکلات جدی برای صنعت دام و طیور ایجاد کرده است.

وی گفت: طبق گزارش‌ها، از ابتدای سال تاکنون بین سه میلیون و ۶۰۰ هزارتن تا چهار میلیون و ۱۰۰ هزارتن ذرت وارد کشور شده است درحالی که طبق گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تنها ۹۰۰ هزار تن در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است.

کمالی افزود: طبق نرخ مصوب، ذرت باید با هزینه حمل و نقل و انبارداری با قیمت حداکثر یک هزارو ۶۵۰ تومان به دست تولیدکنندگان برسد، اما اکنون با قیمت های بیش از ۲ هزار تومان به دست تولیدکنندگان می رسد.

وی با بیان اینکه برخی واردکنندگان مدعی هستند که نهاده‌های وارداتی را پیش فروش کرده‌اند گفت: در حالی که نهاده های دامی با ارز رسمی وارد کشور می شود و واردکنندگان صاحب کالا نیستند بلکه مباشر دولت محسوب می شوند و مجوزی برای پیش فروش کالاها ندارند.

سرانه مصرف گوشت مرغ ۳۴ کیلوگرم

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ۳۴ کیلوگرم یعنی دو برابر سرانه مصرف جهانی است که نشان می‌دهد صنعت طیور کشور بیشترین جایگاه محصولات پروتئینی را در سبد خانوار دارد.

وی با بیان اینکه با وجود مشکل در تامین نهاده‌ها تولید روند خود را ادامه می دهد اظهار کرد: سال گذشته ماهیانه به طور متوسط ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شد که در برخی ماه‌ها به ۱۴۰ میلیون قطعه رسید که همین امر افت قیمت را در سه ماهه ابتدایی امسال در پی داشت که منجر به ضرر تولیدکنندگان شد.

کمالی براین باوراست که ادامه این روند به نفع صنعت دام و طیور نیست و احتمال آن می رود که بخشی از فعالان از چرخه تولید خارج شوند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *