اهم اخبار

رهاسازی ۵۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در دستور کار است

بدون دیدگاه

ناصر کرمی راد با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۳۰۵ میلیون قطعه بچه ماهی رها شده است، گفت: امسال رهاسازی ۵۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ناصر کرمی راد مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: هدف برنامه سال ۱۴۰۰ رهاسازی حدود ۵۰۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی است و عملیات رهاسازی از اواخر فروردین ماه آغاز  شده و تا آبان ماه ادامه دارد.

او افزود: امسال با توجه به تغییرات اقلیمی نامناسب، عمده رهاسازی بچه ماهی‌ها به میزان ۷۵ درصد در دریای خزر و بقیه در آب‌های داخلی و مقدار جزئی در آب‌های خلیج فارس انجام شده است.

کرمی راد: در دریای خزر پنج گونه بچه ماهی خاویاری و انواع بچه ماهی استخوانی از جمله ماهی سفید، ماهی کولی، سوف و ماهی آزاد در دریای خزر رهاسازی می‌شود.

به گفته او، در آب‌های داخلی به طور عمده رهاسازی گونه‌های بومی و در حوزه آب‌های خلیج فارس ماهیان دریایی و انواع میگوهای بومی را در برنامه داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته رهاسازی ۴۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی هدف برنامه بود، گفت: از این میزان بیش از ۸۹ درصد معادل ۴۲۵ میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران هدف از تکثیر و رهاسازی بچه ماهی از سوی سازمان شیلات ایران را پشتیبانی از جامعه صیادان و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبریان عنوان کرد.

او درباره مراکز بازسازی ذخایر آبزیان در کشور بیان کرد: در حال حاضر هشت مرکز بازسازی ذخایر آبزیان خاویاری و استخوانی در حاشیه دریای خزر و در سه استان شمالی کشور فعالیت می‌کنند که قدمت حدود ۵۰ ساله دارند.

کرمی راد تعداد مراکز بازسازی ذخایر آبزیان در حاشیه آب‌های داخلی را چهار مورد اعلام کرد و افزود: در استان‌های خوزستان دو مرکز، سیستان و بلوچستان یک مرکز و در آذربایجان غربی یک مرکز ذخایر بازسازی ذخایر آبزیان فعالیت می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه در حاشیه دریای خلیج فارس و دریای عمان نیاز به احداث ۱۰ مرکز بازسازی ذخایر آبزیان است، گفت: در حال حاضر یک مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در حوزه خلیج فارس و دریای عمان داریم.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران ادامه داد: تمام این مراکز دولتی هستند و در سایر کشورهایی که در این حوزه فعال هستند از جمله چین، نروژ و ژاپن ۹۹ درصد این مراکز توسط دولت‌ها احداث و مدیریت می‌شوند.

او در مورد هزینه‌های مراکز بازسازی ذخایر آبزیان گفت: سازمان شیلات ایران سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای این مراکز هزینه می‌کند که شامل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و بخشی دیگر حقوق، و دستمزد و سایر موارد است.

کرمی راد در پایان تصریح کرد: سازمان شیلات ایران تنها سازمانی است که به مراکز بازسازی ذخایر آبزیان کمک می‌کند و لازم است سایر دستگاه‌ها همچون سازمان برنامه و بودجه با توجه به نرخ تورم و حجم عملیات در این مراکز حمایت‌هایی را انجام دهند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *