اهم اخبار

رئیس انجمن کودهای کشاورزی: واردات مواد اولیه کودهای پایه کشاورزی به کمترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته رسیده‌است

بدون دیدگاه

صیاد فرهادی گفت: امسال واردات مواد اولیه کودهای پایه مورد نیاز به کمترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته و به ۲۵۰ هزار تن رسیده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، صیاد فرهادی رئیس انجمن تولیدکنندگان کود کشور با اشاره به فعالیت این شرکت در زمینه تولید انواع کودهای کشاورزی گفت: درحال حاضر بزرگترین مشکل این صنعت اضافه شدن مالیات برارزش افزوده مواد اولیه بوده که از سال جاری اضافه شده است. از طرف دیگر افزایش قیمت مواد اولیه توسط شرکتهای دولتی مانند شرکت ملی پتروشیمی و شرکت ملی مس که بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت کود را تامین می‌کند از دیگر مشکلات بزرگ تولیدکنندگان کودهای کشاورزی است به طوری که این افزایش قیمت نسبت به دو سال گذشته چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ برابر بوده است.

وی همچنین عدم صادرات را از دیگر چالشهای صنعتگران کودهای کشاورزی نام برد و گفت: با توجه به اینکه در تولید کود از هیچ یارانه دولتی برخوردار نیستیم متاسفانه امکان صادرات نداریم این درحالی است که تقریبا به اندازه دوبرابر نیاز کشور توان صادراتی داریم. در بخش کودهای مایع و ترکیبی و کلاته‌ها قادر به صادرات دوبرابری نیاز کشور هستیم. و اگر صادرات آزاد شود میتوانیم بازار آن را نیز به دست آوریم. بارها همکاران ما مشتری را جذب کرده‌اند اما به دلیل عدم صدور مجوزها مشتریان خارجی جذب بازارهای دیگر کشورها شده‌اند.

صیادی با اشاره به توانایی صنعتگران در تولید انواع کود مورد نیاز کشاورزی کشور تنها از عدم توان تولید کودهای پایه سخن گفت و افزود: درحال حاضر کودهای پایه توسط شرکت خدماتی حمایتی وزارت جهاد کشاورزی عرضه می‌شود و خوشبختانه در این مورد مشکلی نداریم. بخشی از مواد اولیه این کودها در داخل کشور تولید می‌شود و امسال واردات مواد اولیه کود مورد نیاز کشور به کمترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته و به ۲۵۰ هزار تن رسیده‌ است. این درحالی است که در سال ۱۳۸۵ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن فقط کود فسفاته وارد کردیم. بنابراین اگر دولت در تامین مواد اولیه از شرکتهای بخش خصوصی حمایت کند حتما در آینده به خودکفایی در مواد اولیه کودهای پایه خواهیم رسید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کود کشور موانع دولتی را از مهمترین موانع و مشکلات تولیدکنندگان برشمرد و گفت: برای مثال اگر دولت موانع صادراتی ایجاد نکند بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت با توان ۸۰ تا ۹۰ درصدی به تولید خواهند پرداخت. از طرف دیگر عدم تامین نقدینگی از مهمترین چالش های دیگر فعالان حوزه کودهای کشاورزی است، لذا اگر دولت و بانک مرکزی در مساله تامین نقدینگی به کمک این صنعتگران بیاید قطعا تولید رونق بیشتری خواهد گرفت.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *