اهم اخبار

عزم جدی برای هوشمندسازی کشاورزی در جهاد کشاورزی مشاهده نمی‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر کمیته هوشمندسازی کشاورزی با اشاره به رتبه ایران در هوشمندسازی کشاورزی،گفت: عزم جدی برای هوشمندسازی کشاورزی در جهاد کشاورزی مشاهده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا عطری در افتتاحیه چهل و دومین رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی و پانزدهمین رویداد پیوند در حوزه کشاورزی هوشمند که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با بیان اینکه هوشمندسازی از سال۹۶ در کشور مطرح شد، افزود: در آن زمان وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وزارت جهاد کشاورزی بازدید داشت و مقرر شد سند هوشمندسازی بخش کشاورزی تدوین شود.

وی با بیان اینکه تدوین این سند بیش از یک سال به طول انجامید، اظهار کرد: برای بررسی این سند مطالعاتی در زمینه تجربیات کشورهای دیگر صورت گرفت.

عطری با ابراز تاسف از اینکه ایران آخرین کشور آسیایی است که به سمت هوشمندسازی کشاورزی رفته است، افزود: در کنفرانسی که در این زمینه در سال ۹۸ در کشور ژاپن برگزار شد، بسیاری از کشورها تجربیات خود را در این حوزه ارائه کردند و متاسفانه ایران به دلیل نداشتن سند راهبردی، در این حوزه رتبه خوبی نداشت.

دبیر کمیته هوشمندسازی کشاورزی، اضافه کرد: بر این اساس از سال ۹۸ هوشمندسازی بخش کشاورزی به طور جدی در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفت و برای این منظور در آن زمان ۳۰۰ شرکت بخش خصوصی و دانش‌بنیان را شناسایی کردیم و در ارزیابی‌های صورت گرفته تنها ۳ شرکت به مفهوم کامل هوشمندسازی در بخش کشاورزی رسیده است.

عطری یکی از دستاوردهای مهم این شرکت‌ها را ارائه روش آبیاری هوشمند دانست و توضیح داد: این شرکت دانش‌بنیان مستقر در همدان سه پروژه هوشمند سازی آبیاری را در ۵ نقطه اجرایی کرد که دستاوردهای مثبتی به همراه داشته است. 

وی اضافه کرد: دستاوردهای این پروژه به معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده است.

دبیر کمیته هوشمندسازی کشاورزی ادامه داد: علیرغم کارهای انجام شده متاسفانه عزم جدی در زمینه هوشمندسازی بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *