اهم اخبار

بیش از ۳۰ هزار هکتار چغندر پاییزه کشت شد

بدون دیدگاه

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد گفت: امسال بیش از ۳۰ هزار هکتار چغندرقند پاییزه در شش استان کشور کشت شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ پیمان حصادی گفت: هم اکنون ۸۲ درصد شکر مورد نیاز در داخل تامین می‌شود که براین اساس کشور در چند قدمی خودکفایی قرار دارد.

او از دستیابی به رکورد تولید بیش از دو میلیون تن چغندرقند پاییزه خبر داد و افزود: امسال بیش از ۳۰ هزار هکتار چغندرقند پاییزه در ۶ استان کشور کشت شد که از این سطح حدود ۶۵ درصد در استان خوزستان قرار دارد.

حصادی ادامه داد: با وجود اینکه هنوز به انتهای فصل برداشت چغندرقند پاییزه نرسیده‌ایم، افزون بر دو میلیون و ۳۵ هزار تن چغندرقند پاییزه تولید و تحویل ۱۸ کارخانه قند فعال در این زمینه شده است.

به گفته او، تا پایان فصل برداشت انتظار می‌رود این میزان تولید به دو میلیون و ۷۰هزار تن برسد.

حصادی ادامه داد: تاکنون تولید دو میلیون و ۷۰ هزارتن چغندرقند پاییزه در کشور بی‌نظیر بوده و رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

او افزود: دستیابی به این رکورد در حالی صورت می‌گیرد که تولید چغندرقند پاییزه نسبت به کشت بهاره، کمترین میزان مصرف آب را دارد، به طوریکه امسال حدود ۸۰ درصد مزارع چغندرقند پاییزه در استان گلستان تقریباً دیم بوده و با یک یا دو بار آبیاری تکمیلی به یک پتانسیل قابل قبول دست یافته است.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به طور تقریبی از دو میلیون و ۷۰هزار تن چغندرقند پاییزه بیش از ۲۵۰ هزار تن شکر استحصال و تولید می‌شود که کشور را یک گام به خودکفایی در تولید شکر نزدیک‌تر می‌کند.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال وضعیت کشت چغندرقند بهاره و پاییزه به رغم ناملایمات اول فصل، خوب و امیدوار کننده بود و پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل برداشت حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تن چغندرقند بهاره نیز در کشور تولید و تحویل کارخانجات قند شود.

وی پیش‌بینی کرد که از این میزان تولید بهاره نیز نزدیک به ۷۷۰ هزار تن شکر تولید و عرضه شود که با احتساب تولید تقریبی ۲۵۰ هزار تن شکر پاییزه، در مجموع بیش از یک میلیون تن شکر چغندری تولید خواهد شد.

حصادی گفت: با توجه به وضعیت خوب و مطلوب مزارع نیشکر، کشت‌های جدید نیشکر بسیار خوب و مطلوب بوده و در صورت عدم قطعی آب و برق پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۵۰ هزارتن شکر نیشکری نیز از این محل تولید شود که با احتساب تولید تقریبی بیش از یک میلیون تن شکر چغندری، در مجموع تولید شکر داخلی به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌رسد.

سرویس خبری: کشاورزی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *