اهم اخبار

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور: سهم مرغ لاین آرین به ۳۰ درصد می‌رسد/ معرفی ۶ نژاد مرغ بومی تخم‌گذار

بدون دیدگاه

حسن خمیس آبادی از معرفی ۶ نژاد مرغ بومی تخم‌گذار در سال گذشته خبر داد و گفت: برنامه اقدامات اصلاح نژادی خوبی برای مرغ گوشتی لاین آرین انجام شده تا طی پنج سال لاین بتواند بیش از ۳۰ درصد بازار گوشت مرغ را به خود اختصاص بدهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ حسن خمیس آبادی درباره اقدامات اصلاح نژادی مرغ لاین آرین و عدم وابستگی به سویه‌های دیگر مرغ گوشتی، افزود: لاین آرین می‌تواند با سویه‌های وارداتی که در تامین گوشت مرغ کشور سهم دارند، رقابت کرده و سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه عملیات تحقیقاتی و توسعه‌ای لاین آرین از اواخر سال گذشته و امسال به موسسه تحقیقات علوم دامی کشور واگذار شده استریال اظهار داشت: عملیات توسعه‌ای در گذشته در دست بخش خصوصی بود که زحمات زیادی در این خصوص کشیدند.

وی تصریح کرد: با توجه به برنامه وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن موسسه تحقیقات علوم دامی و سازمان تات، از سال گذشته کارهای اصلاح نژادی خوبی روی سویه آرین انجام شد، تا این سویه بتواند در کنار سویه‌های دیگر در تامین و تولید گوشت مرغ کشور قرار بگیرد.

خمیس آبادی گفت: طبق برنامه کارهای اصلاح نژادی خوبی انجام شده تا طی مدت زمان پنج سال مرغ لاین آرین بتواند بیش از ۳۰ درصد بازار را به خود اختصاص بدهد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور معتقد است با توجه به رشد جمعیت و نیاز کشور به تامین گوشت مرغ هرگز نمی‌توان گفت که لاین آرین می‌تواند به‌تنهایی بازار کل کشور را تامین کند، اما امیدواریم طی برنامه زمان‌بندی مذکور بتواند در کنار سویه‌های دیگر سهم خوبی از بازار داشته باشد.

وی در حوزه مرغ تخم‌گذار نیز گفت: با توجه به تنوع نژادی که در کشور وجود دارد خوشبختانه موسسه تحقیقات علوم دامی با همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی همچون وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام توانست در سال گذشته (دولت سیزدهم) ۶ نژاد مرغ بومی برای کشور معرفی کند که می‌توانند نقش موثری در معیشت خانوار روستایی و همچنین تامین امنیت غذایی و رفاه روستاییان داشته باشد.

خمیس آبادی بر این باور است که چنین اقدامات اصلاح نژادی و توسعه‌ای می‌تواند از مسائل مهمی مانند مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرده و در تامین امنیت غذایی و معیشت خانوار موثر باشد.

انجام پژوهش‌های علوم دامی با دستگاه‌ها و تجهیزات تولید داخلی

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور درباره بودجه سالانه و تامین نیازهای دستگاهی و تجهیزاتی این مجموعه، گفت: با وجود اینکه موسسه تحقیقات علوم دامی یک موسسه مستقل است اعتبارات ویژه و مشخصی برای کارهای پژوهش ندارد و مجموع اعتباراتی که در نظر گرفته می‌شود باید هزینه‌های مختلف اعم از پرسنلی، حقوق کارمندان و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را پاسخگو باشد.

وی بیان کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با برنامه‌ریزی سالانه مبلغی برای کارهای پژوهشی کنار می‌گذارد؛ به طور مثال سال گذشته موسسه با توجه به طرح‌هایی که داشت بیش از دو هزار و ۸۰۰ میلیون تومان به طرح‌های خاصی که مقدمه‌ای برای طرح‌های اصلی بودند به استان‌ها اختصاص داد و بیش از ۴۵ میلیارد تومان به طرح‌های ادامه‌دار اختصاص پیدا کرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *