اهم اخبار

عملکرد مثبت توسعه گلخانه‌ها در افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب

بدون دیدگاه

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه گلخانه‌ها از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است چراکه در صرفه‌جویی مصرف آب و افزایش بهره‌وری عملکرد مثبت دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در بازدید از مجموعه کشت و صنعت خرم‌آباد، بر ایجاد و توسعه گلخانه‌ها در کشور تاکید کرد و گفت: تلاش می‌شود پرداخت تسهیلات و اعتبارات در راستای ایجاد گلخانه‌ها باشد تا علاوه بر افزایش کیفیت تولید، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

وی افزود: فاز سوم گلخانه هیدروپونیک (بدون خاک) کشت صنعت در مساحت پنج هکتار به بهره‌برداری رسیده که ۲.۵ هکتار آن مربوط به صنایع بسته‌بندی و مابقی گلخانه خالص است و می‌تواند جنبه الگویی در سطح کشور داشته باشد.

خاوازی خاطرنشان کرد: در راستای حذف یا به حداقل‌رسانی آفت‌کش‌ها نیز، انسکتاریوم یا همان پرورش حشرات مفید برای مبارزه با آفات گیاهی با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی، استفاده از روش‌های کنترلی، مبارزه بیولوژیک و تولید محصولات سالم و باکیفیت نیز در این واحد راه‌اندازی شده است.

به گفته وی، همچنین برای نخستین بار زنبور گرده‌افشان “بامبل” تکثیر شد که این قابلیت را دارد یک واحد توزیع منطقه‌ای باشد و بسیاری از آفات را کنترل کند.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی بر حفظ گیاهان دارویی تاکید و تصریح کرد: ایران یکی از منابع اصلی مجموعه‌های گیاهان دارویی است که باید در حفظ این ذخایر برای نسل آینده کوشا باشیم.

ابوطالب شفقت استاندار لرستان نیز در ادامه این بازدید اظهار کرد: سهم اشتغالزایی در مجموعه کشت و صنعت به خوبی انجام و فاز چهارم گلخانه هیدروپونیک کلنگ‌زنی شده است که امیدواریم تا ۱۲ ماه دیگر شاهد افتتاح آن باشیم.

بنابر این گزارش، فاز سوم گلخانه هیدروپونیک مجموعه کشت و صنعت خرم‌آباد با هزینه تقریبی ۱۰ میلیون دلار و ۸۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و ۱۸۰ شغل غیرمستقیم در مساحت ۱۲.۵ هکتار به بهره‌برداری رسید.

هر هکتار این فاز ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ تن گوجه و ۲۰۰ تن فلفل را دارا است، همچنین فاز چهارم آن در ۱۲.۵ هکتار مساحت و ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کلنگ‌زنی شد.

واحد انسکتاریوم نیز هر ماه ۲۰۰ کندو زنبور بامبل و ۲۰۰ هزار فروند زنبور انسکتاریوم تولید می‌کند که ۳۰ نفر اشتغالزایی غیرمستقیم و مستقیم فراهم کرده است.

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *