اهم اخبار

ارزآوری یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری صادرات سبزی و صیفی ایران

بدون دیدگاه

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: سال گذشته علاوه بر تامین نیاز کشور، بالغ بر ۴ میلیون تن سبزی و صیفی به ارزش بیش از ۱.۳ میلیارد دلار به بازارهای خارج کشور صادر کردیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، حسین اصغری در نشست هم‌اندیشی طرح استمرار کشت سبزی و صیفی سال زراعی آتی در شیراز گفت: برنامه‌ریزی سال گذشته ما تولید ۲۵ میلیون تن سبزی و صیفی بود که به هدف خود رسیدیم و موفق به اجرای الگوی کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی شدیم.

وی تصریح کرد: محدودیت منابع آب در کشور از اصلی‌ترین دلایل اجرای طرح الگوی کشت است و باید تلاش کنیم با بالا بردن بهره‌وری آب از هر واحد آن بیشترین محصول را تولید کنیم.

اصغری، افزایش بهره‌وری را مهم‌ترین دغدغه در زمینه تولید سبزی و صیفی دانست و گفت: از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام می‌دهیم استفاده از بذور با کیفیت به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین روش‌ها در افزایش بهره‌وری است.

وی با تاکید بر کیفیت بالای بذور داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در زمینه تولید و تامین بذر فعالیت دارند، اظهار کرد: بذور وارداتی نیز به دلیل صادرات محصول و اهمیت همخوانی با سلیقه مشتریان خارجی باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.

اصغری به توسعه روش‌های نوین آبیاری به خصوص آبیاری به روش تیپ در مزارع سبزی و صیفی اشاره کرد و افزود: نشاکاری به عنوان یک روش که همزمان تولید را مدیریت می‌کند و هم میزان مصرف آب را تا حد زیادی کاهش کاهش می‌دهد از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد سطح زیر کشت گوجه فرنگی و ۶۵ درصد سطح کشت پیاز در کشور به روش نشاکاری انجام می‌شود و در مورد بقیه محصولات نیز روند رو به رشدی را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل دفتر محصولات جالیزی و علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: آخرین روشی که در زمینه بهره‌وری تولید در بخش کشاورزی، برای ما مهم است، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است که امیدواریم با توسعه ناوگان حمل و نقل مناسب، ضایعات محصول را از زمان برداشت تا رسیدن به دست مصرف کننده کم کنیم و وظیفه خود را در قبال امنیت غذایی کشور به نحو مطلوب انجام دهیم.

اصغری ادامه داد: برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح استمرار کشت سبزی و صیفی به صورت فصلی انجام می‌شود و این کار به دلیل اقلیم مناسب مناطق جنوبی و بعضی از استان‌های دیگر کشور مانند گلستان، ایلام و کرمانشاه است که توانایی کشت سبزی و صیفی در فصول سرد سال را نیز دارند.

سرویس خبری: کشاورزی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *