1

پسته ایرانی همچنان یکه تاز بازارهای جهانی

پسته

 

[heading]با وجود خشکسالی های پی در پی و محدودیت منابع آبی، پسته ایرانی از لحاظ کیفیت و مزه از مطلوبیت بی نظیری برخوردار است به طوری که با استقبال مصرف کنندگان در کشورهای مختلف، همچنان یکه تاز بازارهای جهانی است.[/heading]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، با توجه به اینکه سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات ۳۰ قلم محصول باغی بدست می آید؛ صادرات پسته نیز سهم قابل توجهی در ارزآوری کشور دارد به طوری که سال گذشته با صادرات بیش از ۱۸۰ هزار تن پسته ۱٫۵ میلیارد دلار ارز به کشور وارد شد.
طبق نظر کارشناسان، به نظر می رسد امسال با رسیدن تولید به ۲۵۰ هزار تن، ارزآوری از محل صادرات پسته به بیش از ۱٫۶ میلیارد دلار برسد.
با توجه به آمارهای اعلام شده، سالانه بیش از ۲۳۰ هزار تن پسته از ۳۸۰ هزار باغ کشور تولید می شود که از لحاظ سطح زیرکشت و تولید، کرمان دارای رتبه نخست است.
ایران، آمریکا، ترکیه، چین، سوریه، یونان، ایتالیا، افغانستان، استرالیا، تونس از تولیدکنندگان پسته جهان به شمار می روند که در سال های اخیر امریکا گوی سبقت تولید را از ایران ربوده بود، اما با تلاش تولیدکنندگان در افزایش تولید و صادرات محصول کیفی، ایران بار دیگر رتبه نخست تولیدکنندگان پسته جهان را به خود اختصاص داد.
۷۰ کشور جهان به طور مستقیم خریدار پسته ایرانی هستند که بیشترین میزان خرید مربوط به هنگ کنگ و اتحادیه اروپاست.
ایران با سرانه مصرف سالانه ۸۰ هزار تن پسته، بزرگترین صادر کننده جهان به شمار می رود زیرا آمریکا بخش عمده تولیدات خود را به مصرف داخلی می رساند.
پسته، درخت دوپایه ای است که با ارتفاع حدود پنج متر و گل های خوشه ای شکل به حالت خودرو در ایران و افغانستان می روید و دارای مواد مغذی آب، پروتئین، چربی، نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، ویتامین آ، ب۱ و ب۱۳ و خواص دارویی برای رفع کم خونی است.
رمضان روئین تن، مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی پیش بینی کرد که امسال ۲۵۰ هزار تن پسته از باغات کشور برداشت و عرضه شود.
وی، کل سطح باغات پسته کشور را ۳۸۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: از مجموع این باغات ۵۰ هزار هکتار آن غیربارور است که امیداریم با اصلاح الگوی مصرف آب، اجرای سامانه های نوین آبیاری، تغذیه، کنترل آفات، استفاده از ارقام مناسب و سرشاخه کاری، اصلاح باغات موجود، افزایش عمیات مکانیزاسیون، ساماندهی فرآوری پسته پس از تولید و انتقال دانش فنی به باغداران در چند سال آینده وارد عرصه تولید شوند.
به گفته وی، در شرایط فعلی، متوسط عملکرد باغات پسته یک تن در هکتار است؛ که با احداث باغات جدید پسته به صورت علمی، عملکردی بیش از باغات قدیمی خواهند داشت؛ به همین دلیل پیش بینی می شود تولید این محصول در ایران در سال های آینده افزایش یابد.
در حال حاضر برخی از باغداران، ۱۰ تن در هکتار پسته برداشت می کنند، بنابراین هدف وزارت کشاورزی افزایش عملکرد تولید پسته در هر هکتار به ۲٫۵ تن است.
گزارش ها حاکی است مشکل کم آبی در دو استان کرمان و یزد حدود ۳۰ هزار هکتار از باغات را تحت تاثیر قرار داده است.
به گفته رویین تن، در حال حاضر ۱۴۰ هزار هکتار از باغات پسته مناطقی همچون کرمان، یزد، خراسان رضوی، دامغان به سامانه های آبیاری نوین، قطره ای و زیرسطحی و دستگاه های مخصوص شیرین سازی آب نیز مجهز شده اند که خود می تواند افزایش عملکرد را در پی داشته باشد.
روئین تن معتقد است: خشکبار ایران در دنیا از ارزش اقتصادی بالایی دارد بنابراین به دلیل مزیت اقتصادی، شرایط اقلیمی و ارزآوری بالا، بیشتر استان های کشور علاقمند به تولید این محصول هستند که می تواند برای بخش کشاورزی، هدف گذاری خوبی باشد.