اهم اخبار

ارمنستان علاقه‌مند به واردات طیور از ایران است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه کارفرمایان جمهوری ارمنستان گفت: علاقه‌مندیم تا برای واردات طیور و جوجه از ایران همکاری‌های گسترده‌ای را شروع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ گاگیک ماکاریان روز دوشنبه در جمع فعالان اقتصادی تبریز با تاکید بر توسعه روابط اقتصادی و کشاورزی با ایران و آذربایجان شرقی، افزود: در موضوع پرورش طیور نیازمند یکسری همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران هستیم که در این راستا می توانیم نسبت به واردات جوجه از ایران اقدام کرده و همچنین در زمینه دامپزشکی و تامین مواد غذایی طیور نیز از امکانات این کشور بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد گوشت طیور مصرفی ارمنستان در خود این کشور تولید شده و ۷۰ درصد آن وارداتی است، اظهار داشت: اگر پیشنهادات خوبی در زمینه واردات جوجه یک روزه و گوشت مرغ وجود داشته باشد به طور قطع آن را بررسی خواهیم کرد.

ماکاریان با اشاره به اینکه در حال حاضر پنج میلیون قطعه جوجه یک روزه و ۲ میلیون جوجه ۹۰ الی ۱۰۰ روزه به ارمنستان وارد خواهیم کرد، ادامه داد: از همکاری در تاسیس مراکز پرورش طیور و توسعه مراکز نگهداری و پرورش دام های بزرگ از سوی ایران در ارمنستان به شدت استقبال می کنیم.

وی تاسیس دامداری های هوشمند و کشتارگاه های جدید را زمینه ای برای همکاری دوجانبه بین تبریز – ایروان دانست و گفت: از سوی دیگر ارمنستان، اراضی مستعدی برای پرورش دام هایی چون گوسفند دارد و فعالان اقتصادی می توانند دام های خود را در زمین های ارمنستان پرورش داده و سپس به صورت زنده و یا ذبح اسلامی به ایران منتقل کرده و یا آن را به دیگر کشورها صادر کنند.

ماکاریان اضافه کرد: از سوی دیگر کارخانه های کنسرو و کمپوت سازی فراوانی در ارمنستان فعالیت می کنند که محصولات تولیدی آن ها به کشورهای روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی صادر می شود که در این زمینه نیاز داریم تا مقدار محصولات و تنوع آن ها را افزایش دهیم و در این راستا می توان شاهد افزایش همکاری ها بوده و از ایران کنسانتره های میوه و یا رب گوجه فرنگی وارد کنیم.

به گفته وی با توجه به عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا،  در قالب تفاهم نامه های منعقد شده با اتحادیه اروپا، این کشور می تواند ۶ هزار و ۴۰۰ نوع کالا را با مالیات صفر و یا یک سوم مالیات معمول به اروپا ارسال کند.

ماکاریان حجم محصولات تولیدی ارمنستان برای صادرات را ناکافی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر میزان محصولات تولیدی ارمنستان حجم پایینی را شامل می شود که در همکاری با ایران می توانیم این مشکل را حل کنیم چرا که ایران کارخانه های تولیدی بزرگ با محصولات فراوان دارد.

وی با اشاره به امضای یکسری توافق نامه ها با ایران، یادآور شد: در خصوص تولید لیفتراک های برقی، احداث کارخانه تولید آسانسور در ارمنستان و همچنین تولید برق از گاز، تفاهمنامه هایی با ایران امضا خواهیم کرد.

ماکاریان حجم تجاری ارمنستان با ترکیه را سالانه افزون بر ۲۸۰ میلیون دلار اعلام کرد و با بیان اینکه قانونی مبنی بر ممنوع شدن واردات از این کشور تصویب شده است، افرود:  پارچه، لباس و اثاث منزل از محصولات وارداتی بودند که حالا در این حوزه ها، می توانیم با کشور ایران همکاری داشته باشیم.

رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان، ساخت و ساز را زمینه دیگر همکاری های تبریز – ایروان دانست و گفت: فعالان حوزه ساخت و ساز می توانند نسبت به ساخت خانه های ارزان قیمت، جاده، احداث پل و دیگر زیرساخت های عمرانی در ارمنستان اقدام کنند و از سوی دیگر ما از پروژه هایی در حوزه انرژی، احداث نیروگاه های خورشیدی و نیروگاه های حرارتی نیز استقبال می کنیم.

بر اساس این گزارش، نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های بالای آذربایجان شرقی در حوزه صنعت و صادرات، گفت: یکی از بزرگترین معادن مس ایران در این استان قرار دارد که با توجه به وجود معادن مس و مولیبدن در جنوب ارمنستان می توان همکاری های خوبی در این حوزه شکل دهیم و در زمینه استخراج و بهره برداری از این معادن نقش آفرین باشیم.

ابوالفتح ابراهمی وجود منطقه آزاد تجاری – صنعتی  ارس در آذربایجان شرقی را به لحاظ نزدیکی به ارمنستان بسیار مهم خواند که می تواند راهکار بسیار مناسبی برای رفع برخی  از مسائل و مشکلات تجاری بین دو کشور باشد.

وی برقراری پرواز مستقیم از تبریز به ایروان به عنوان تنها استان هم مرز با ارمنستان به دلیل مشکلات مربوط به جاده های دسترسی در سمت ارمنستان و تاسیس مرکز تجاری ایران شامل نمایشگاه و فروشگاه در ارمنستان و ایروان را از دیگر زمینه های همکاری عنوان کرد.

ابراهیمی اعزام هیات ویژه و تخصصی برای بررسی امکان کشت فراسرزمینی در ارمنستان، اعزام هیات ویژه بازارشناسی جهت بررسی فرصت های صادراتی به ارمنستان، اعزام و پذیرش مستمر هیات های سیاسی و اقتصادی بین ارمنستان و استان آذربایجان شرقی، تلاش برای رفع مشکلات مرتبط با نقل و انتقال پول و مسائل بانکی و تلاش برای انتخاب استان به عنوان پایلوت همکاری های استانی با ارمنستان را از دیگر پیشنهادات لازم برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور دانست.

طول مرز مشترک ایران و ارمنستان ۳۵ کیلومتر است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *