اهم اخبار

با تلاش محققان دانشگاهی؛رقم جدید برنج طارم روشن اصلاح و معرفی شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رقم جدید برنج طارم روشن، حاصل ۱۰ سال تلاش تیم تحقیقاتی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان وابسته به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، اصلاح و معرفی شد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، رقم جدید برنج روشن با عملکرد بیش از ۸ تن در هکتار در شرایط مزرعه کشاورز و متحمل به بیماری بلاست و نیمه متحمل به کرم ساقه‌خوار و همچنین زودرس (هم‌زمان با طارم هاشمی؛ یعنی طی ۹۰ روز پس از نشاکاری می‌رسد) و معطر نیز است.

مهندس مرتضی اولادی، مدیر مزرعه پژوهشی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان گفت: در سال زراعی جاری برنج طارم روشن در سطحی معادل ۱۰۰۰ هکتار در سرتاسر استان مازندران و حتی در دیگر استان‌ها نظیر گلستان، گیلان، لرستان، قزوین و آذربایجان شرقی کشت شده است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقبال کشاورزان در مناطق مختلف استان مازندران و استان‌های برنج‌خیز کشور در سال زراعی ۱۳۹۹ حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری به این رقم اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در سال جاری برای آموزش و ترویج اصول فنی کاشت، داشت و برداشت برنج با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و بازدیدهای مختلف میدانی برای کشاورزان پیشرو در شهرستان‌های مختلف از جمله بهشهر، بابل، سوادکوه، جویبار، ساری، آمل، محمودآباد، قائمشهر با همکاری اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برگزار شده است، افزود: در حال حاضر در حال تدوین و به روزرسانی نشریه فنی ترویجی “برنج طارم روشن” هستیم.

به گفته مهندس اولادی، توجیه اقتصادی برنج طارم روشن نسبت به ارقام برنج کیفی نظیر طارم هاشمی از دیگر مسائل مهمی است که برای هر کشاورزی در درجه اول اهمیت قرار دارد.

مدیر مزرعه پژوهشی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان افزود: در اولین سال معرفی رقم (سال ۱۳۹۶) حدود ۵۰۰ کیلوگرم و در سال ۱۳۹۷ حدود ۸ تن بذر مادری با درجه خلوص بالا تهیه و بین کشاورزان پیشرو و متقاضی توزیع شد.

رقم جدید برنج طارم روشن با هدایت دکتر قربانعلی نعمت‌زاده محقق برتر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و با همکاری موسسه کشاورزی هسته‌ای کرج در سال ۱۳۸۹ با روش پرتوتابی اشعه گاما با دز ۲۰۰ گری از چشمه کبالت ۶۰ به مدت ۲۰ دقیقه بر روی بذر برنج نعمت، بعد از ۱۰ سال تلاش در بخش فنی – تحقیقاتی برنج پژوهشکده ایجاد شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *