اهم اخبار

تفاوت حدود ۷۰ درصدی قیمت روغن نباتی از یک برند تا برند دیگر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل صنایع غذایی وزارت صنعت با اشاره به تفاوت حدود ۷۰ درصدی قیمت روغن نباتی از یک برند تا یک برند دیگر گفت: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توسعه کشت دانه‌های روغنی فعالیت خوبی انجام داده، اما باید به اقتصاد صنعت روغن‌کشی و خروجی آن یعنی کنجاله و روغن خام بیشتر توجه کند.

به گزارش اگروفودنیوز، مهدی صادقی نیارکی  در همایش روغن‌های خوراکی و دانه‌های روغنی اظهار کرد: در حال حاضر یک نوع روغن یک لیتری با قیمت ۱۰ هزار تومان در کشور عرضه می‌شود و همین میزان روغن نیز با برند دیگری با قیمت ۶۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد که نقش دانش‌بنیان شدن صنعت در این میان مؤثر است.

وی همچنین با بیان اینکه هر روز شاهد ایجاد واحدهای جدید کوچک عرضه لبنیات در هر محله هستیم، بیان کرد: برخی تولیدکنندگان کارگاهی خرد و متوسط نسبت به تولید اقدام می‌کنند که اگر تولیدکنندگان بزرگ به دانش‌بنیان شدن توجهی نداشته باشند ممکن است اتفاقی که در صنعت لبنیات روی داده در صنعت روغن نباتی نیز بیفتد.

مدیرکل صنایع غذایی وزارت صنعت با اشاره به بازار مناسب عراق برای صادرات روغن نباتی ایران، افزود: این بازار کشش خرید ۶۰۰ هزار تن روغن‌نباتی را دارا است که تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، البته در برخی مزیت‌ها عقب هستیم که باید جبران شود و صنعت نیز باید دانش‌بنیان شود.

صادقی نیارکی با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد روغن مصرفی کشور از محل واردات تأمین می‌شود، ادامه داد: حدود ۵۰۰ هزار تن روغن مصرفی کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت روغن‌کشی نیز دارای ظرفیت پنج میلیون تنی است و توان تأمین کل نیاز کشور به کنجاله در داخل وجود دارد، گفت: بیش از ۵۰ درصد نیاز کشور به روغن از طریق تولید داخل قابل تامین است. گرچه وزارت کشاورزی در زمینه توسعه کشت دانه‌های روغنی فعالیت خوبی انجام داده اما باید به اقتصاد صنعت روغن‌کشی و خروجی صنعت یعنی کنجاله و روغن خام نیز توجه کند.

مدیرکل صنایع غذایی وزارت صنعت با اشاره به واردات دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع دانه روغنی به کشور در سال گذشته، اظهار کرد: خروجی این واردات، تولید ۵۰۰ هزار تن روغن خام بوده است.

صادقی نیارکی با تأکید بر لزوم دانش‌بنیان شدن صنایع روغن نباتی کشور  گفت: سهم صنعت روغن نباتی در ارزش افزوده کل صنعت ۱.۴ درصد است و ۰.۷ درصد اشتغال صنعت نیز به این بخش اختصاص دارد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *