اهم اخبار

تولید توت فرنگی‌هایی با قابلیت مقاومت در برابر بیماری‌های قارچی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دیویس آمریکا در مطالعه اخیرشان در حال پرورش پنج نوع توت فرنگی جدید مقاوم در برابر بیماری‌های قارچی هستد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اس اف، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا-دیویس در حال ایجاد پنج گونه توت فرنگی مقاوم به «پژمردگی فوزاریم»(یک بیماری قارچی کشنده و بدون درمان) هستند. پژمردگی فوزاریم یا پلاسیدگی آوندها بیماری شایع قارچی است که علائمی شبیه پژمردگی ورتیسیلیومی از خود نشان می‌دهد. پاتوژن بیماری پژمردگی فوزاریم، فیوزاریم آکسیسپورم است. توت فرنگی‌های جدید می‌توانند برای کشاورزانی که اغلب بخش‌هایی از محصولات خود را در اثر این بیماری از دست می‌دهند، بسیار مناسب باشند.

نزدیک به ۹۰ درصد توت فرنگی‌های فروخته شده در سراسر ایالات متحده در کالیفرنیا رشد می‌کنند. اما پژمردگی فوزاریوم انگلی یکی از شایع‌ترین دلایل از دست دادن و نابودی محصول است که تولید آن را برای تولیدکنندگان دشوار می‌کند. به گفته دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا-دیویس، متأسفانه بیش از نیمی از توت فرنگی‌های کاشته شده در ایالت متحده از سال ۲۰۱۴ در برابر آن بیماری مقاوم نبوده‌اند به همین دلیل برای اولین بار، این گروه از محققان برنامه پرورش توت فرنگی جدید را منتشر کرده‌اند.

«استیو نپ»(Steve Knapp) استاد برجسته دپارتمان علوم گیاهی و مدیر برنامه پرورش توت فرنگی دانشگاه کالیفرنیا-دیویس در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: اینها عملکرد یکسان یا بهتری دارند و به فوزاریوم مقاوم هستند. آن‌ها مجموعه بهتری از صفات را دارا هستند و برترند.

تا سال ۲۰۰۵ بود که پژمردگی شروع به تبدیل شدن به یک مشکل برای توت فرنگی کرد. در آن سال بود که برومو متان(انگلیسی: Bromomethane) که اغلب با نام متیل برومید شناخته می‌شود و یک ماده ضد عفونی و آفت کش است، در ایالات متحده استفاده نشد. باکتری‌ها در خاک نهفته بودند و حدود یک سال بعد، موارد شروع به ظهور و افزایش در طول زمان کردند که این امر باعث شد کشاورزان نگران از بین رفتن توت فرنگی‌هایشان باشند.

«گلن کول»(Glenn Cole) پرورش دهنده و مدیر یک مزرعه گفت: بیماری به سرعت شیوع پیدا کرده است و ما باید برای رفع نیاز به سرعت واکنش نشان دهیم.

محققان این مطالعه دی.ان.ای هزاران گیاه را به دست آوردند و ابزارهای ژنتیکی را برای غربالگری و شناسایی ژن‌های مقاوم به فوزاریوم توسعه دادند. این گروه با داشتن درک ژنتیکی بیشتر از طیف گسترده‌ای از گیاهان، توانست توت فرنگی‌های مقاوم را به روشی بسیار کارآمدتر از همیشه بسازد.

توت فرنگی‌های تازه ایجاد شده نه تنها در برابر پاتوژن مقاوم هستند، بلکه طعم بهتری دارند و می‌توانند در طول سال رشد کنند.

نپ در پایان گفت: ابزارهای فناوری به ما این امکان را داده‌اند که حساسیت را از بین ببریم و مقاومت ایجاد کنیم.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: اس اف

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *