اهم اخبار

رئیس اتاق کرمان: ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی آزاد شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

فعالان اقتصادی در نشست تخصصی هیات نمایندگان اتاق کرمان با نمایندگان مردم استان در مجلس درخواست کردند که ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی آزاد شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه قصه پر غصه تعهد ارزی همچنان به عنوان یک معضل جدی وجود دارد و تاکنون اقدام جدی برای آن انجام نشده است، گفت: پیشنهاد ما آزاد شدن ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی و الزامی نبودن ارائه ارز با قیمت سامانه نیماست.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست تخصصی هیات نمایندگان اتاق کرمان با نمایندگان استان در مجلس افزود: در بررسی عملکرد صادرکنندگان برای انتخاب صادرکنندگان نمونه سال ۱۴۰۰، داوطلب چندانی از صادرکنندگان قدیمی استان برای شرکت در این فرآیند وجود نداشت که این موضوع ممکن است در آینده مشکلاتی را ایجاد کند.

فعالان اقتصادی در نشست تخصصی هیات نمایندگان اتاق کرمان با نمایندگان مردم استان در مجلس درخواست کردند که ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی آزاد شود.

وی ادامه داد: اگر مسئولان کشور درآمد و هزینه تعهد ارزی در بخش کشاورزی را بررسی کنند، کاملا متوجه خواهند شد چه به دست آورده اند و چه از دست داده اند.

طبیب زاده، با بیان اینکه عمده صادرات کشور ما در محصولات پتروشیمی و نفتی بوده است، گفت: اگر همه صادرکنندگان محصولات کشاورزی از تعهد ارزی معاف می شدند، مشکلی پیش نمی آمد چون هم صادرات شکل می گرفت و هم ارز صادراتی به کشور برمی گشت.

رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: تفاوت معناداری بین ارز حاصل از صادرات مواد پتروشیمی و فولادی با همه یارانه‌هایی که برای آنها در نظر گرفته می شود، با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد، در حالی که این دو بخش نباید با هم رقابت کنند.

وی اظهار کرد: چرا صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید ارز را با نرخ آزاد خریداری کنند و با نرخ ارز نیمایی بفروشند؟ در حالی که اگر این تفاوت وجود نداشته باشد بسیاری از مسائل حل می شود.

طبیب زاده، افزود: در بخش محصولات کشاورزی با وجود خشکسالی ها، سرمازدگی ها و نیاز فراوان به منابع مالی، تاکنون تفاهم نامه‌های بین صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی، برای ارائه تسهیلات ویژه به صادرکنندگان محقق نشده و خط اعتباری ویژه اختصاص نیافته و صادرات پسته و خرما با کمبود شدید نقیدنیگی روبرو هستند.

وی با اشاره به بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه و رای دیوان عدالت کشور برای اجرای آن توسط دولت گفت: با وجود ارائه مهلت دوماهه برای اجرا، این ماده هنوز اجرایی نشده و کشاورزان نتوانسته اند از آن استفاده کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: اتاق بازرگانی ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *