اهم اخبار

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی: تولید روزانه قارچ به ۴۵۰ تن می‌رسد/ نرخ فروش هر کیلو قارچ ۹۵۰۰ تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

افشار گفت: با توجه به گرمای هوا و خروج واحد‌های کوچک از گردونه تولید، پیش‌بینی می‌شود که تولید روزانه قارچ از ۶۰۰ به ۴۵۰ تن کاهش یابد.

 

 

محمدحسن افشار، رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار قارچ اظهار کرد: با وجود افزایش ۴۲ درصدی هزینه نیروی کار و ۳۰ درصدی سایر هزینه‌های تولید، قارچ کاران به سبب نبود کشش بازار با زیان قارچ تولیدی خود را به فروش می‌رسانند.

وی نرخ کنونی فروش هر کیلو قارچ از سوی قارچ کاران را ۸ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که هزینه تمام شده هر کیلو قارچ ۱۲ هزار تومان است.

افشار ادامه داد: با توجه به گرمای هوا، واحد‌های کوچک به سبب نبود سیستم سرمایشی مناسب از چرخه تولید خارج می‌شوند که با وجود تولید قارچ تنها از سوی واحد‌های بزرگ پیش بینی می‌شود که تولید روزانه قارچ از ۶۰۰ به ۴۵۰ تن تقلیل یابد.

به گفته این مقام مسئول، با کاهش تولید و مصرف قارچ در فصل گرما برآورد می‌شود که قیمت قارچ به سبب تعادل میان عرضه و تقاضا به نرخ تمام شده خود برسد.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ بیان کرد: در حال حاضر عمده قارچ تولیدی به عراق و مقداری به کشور‌های حوزه خلیج فارس، افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان صادر می‌شود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا، مشکلات حمل و نقل و کاهش کیفیت قارچ تولیدی در اثر جایه جایی با مشکلاتی در صادرات روبرو هستیم که این امر بر تنش بازار داخل دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۴۰ هزار تن قارچ در روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: اگر با رفع مشکلات حمل و نقل و انتقالات پول بتوانیم ۳۰ درصد قارچ مورد نیاز بازار روسیه را تامین کنیم، بدون تردید صنعت قارچ ایران از وضعیت فعلی نجات می‌یابد.

افشار در پایان حضور دلالان و جو سازی آن‌ها در بازار را یکی دیگر از عوامل موثر بر زیان پرورش دهندگان برشمرد و گفت: دلالان با راه اندازی کانال و از طریق سایت‌های اینترنتی قیمت خرید قارچ از تولیدکنندگان را پایین نگه می‌دارند تا بتوانند سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *