اهم اخبار

رییس اتحادیه قنادان، شیرینی‌فروشان و خشکبار شهرستان ری: تعطیلی قنادی‌ها از ابتدای آذر اشتباه بود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس اتحادیه قنادان، شیرینی‌فروشان و خشکبار شهرستان ری معتقد است که با توجه به ماهیت این شغل، دولت می‌تواند اجازه فعالیت به صنف قنادان را بدهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایلنا؛ محمد بی‌بلا رییس اتحادیه قنادان، شیرینی‌فروشان، خشکبار شهرستان ری با اشاره به تعطیلی دو هفته‌ای به دلیل گسترش کرونا گفت: متاسفانه با تصمیم دولت تمامی قنادی‌ها و شیرینی‌ فروشی‌ها مشمول این تعطیلی شده‌اند در حالی که شغل قنادی و شیرینی فروشی در اجرا شبیه مشاغل دیگر است که می‌توانست فعالیتش ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: بسیاری از قنادی‌ها که از نوروز امسال تا امروز درآمد خاصی نداشتند با مشکلات زیادی همراه شدند و مجبور شدند به رغم درآمد نداشتن حقوق، دستمزد کارگران و همچنین سایر هزینه‌ها را تقبل کنند و حتی این مساله باعث شده برخی از آنها مجبور به تعدیل نیرو بشوند.

بی‌بلا با اشاره به اعتراض فعالان صنف قنادان و شیرینی‌فروشان به این مساله افزود: بسیاری از شغل‌های دیگر همچون ساندویچی‌ها، چلوکبابی و اصناف فعال در بخش غذا هم اکنون بدون پذیرش مشتری در محل کار خود و به صورت بیرون‌بر فعالیت می‌کنند شغل قنادی نیز از ابتدا بیرون‌بر بوده و ما جنس مشتری را که شامل خشکبار و یا انواع شیرنیی است بعد از بسته‌بندی به وی تحویل می‌دهیم و به نوعی این شغل تجمعی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: قبل از گسترش ویروس کرونا نیز شغل قنادی و شیرینی فروشی از معدود شغل‌هایی بود که کاملا به صورت بیرون‌بر فعالیت می‌کرد و ما هرگز شاهد نبودیم که مثلا یک مشتری یک کیلو شیرینی بخرد و در همان شیرینی فروشی آن را استفاده کند در حالی که شغل‌های دیگر بعضا در محل کسب مشتری از کالا استفاده می‌کرد.

بی‌بلا ادامه داد: حدود ۳۸۰ قنادی دارای مجوز در حال فعالیت هستند و حدود ۴۰۰ قنادی دیگر نیز پیگیر دریافت مجوزهای خود هستند. حدود چهار هزار کارگر رسمی و قراردادی در بخش قنادی و شیرینی‌فروشی در منطقه شهرری فعالیت می‌کند و این تعطیلی لطمات زیادی به آن می‌زند و برخی از آنها متاسفانه اخراج و بیکار شدند و برخی از آنها به سمت مسافرکشی و یا شغل‌های کاذب دیگر روی آ‌وردند در حالی که اکثر کارگران صنعت شیرینی‌پزی افراد متخصص هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه صنف قنادی و شیرینی‌فروشی به صورت بیرون‌بر فعالیت می‌کند و همچنین تمامی پروتکل‌های بهداشتی از مرحله آماده سازی و پخت تا مرحله ارائه به مشتری رعایت می‌شود از ستاد مبارزه با کرونا تقاضا داریم تا با یک تجدید نظر در دستورات خود تعطیلی قنادی‌ها را لغو کند و اجازه فعالیت به این شغل را بدهد.

وی با اشاره به کاهش تقاضا برای شیرینی نیز ادامه داد: بسیاری از قنادان بعد از خرید مواد اولیه چک‌هایی به فروشندگان می‌دهند که به صورت طبیعی بعد از فروش محصولاتشان آن چک‌ها باید پرداخت شود ا مروز موعد چک بسیاری از قنادان رسیده اما متاسفانه به دلیل نداشتن درآمد امکان پرداخت ندارند و مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه نیز گفت: متاسفانه بسیاری از قنادان نمی‌توانند مواد اولیه خود همچون روغن، شکر، پودر کاکائو را مستقیم از کارخانه و یا واردکننده تهیه کنند و مجبورند با واسطه آنها را خریداری کنند و همین مساله باعث شده قیمت محصول نهایی نیز افزایش پیدا کند و در کنار کاهش قدرت خرید مردم میزان فروش محصولات بسیار کم شده است.

بی‌بلا افزود: حق بیمه کارگران، مالیات، عوارض افزایش پیدا کرده در حالی که قنادان درآمدی ندارند اگر دولت تصمیم می‌گیرد مثلا دو هفته یا چند ماه صنفی را تعطیل کند باید در هنگام اخذ مالیات، عوارض و یا حق بیمه این تعطیلات نیز لحاظ شود و صنوف از پرداخت حق بیمه و مالیات در زمان تعطیلی معاف شوند.

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ که کشور با جنگ تحمیلی درگیر بود مواد اولیه به خوبی تامین می شد و ما هر سال یک بار فقط افزایش قیمت داشتیم اما در چهار سال اخیر و بخصوص یک سال اخیر قیمت‌ها هر ماه افزایش پیدا کرده است و این مساله برای تولیدکننده و مصرف کننده بسیار آزاردهنده است.

بی‌بلا افزود: درست است که تحریم‌ها بر روی اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است اما بخش زیادی از مشکلات به دلیل عدم مدیریت درست در داخل کشور است و به نوعی خودتحریمی‌های داخلی مشکلات را به وجود آورده مثلا کمبود روغن و یا افزایش ناگهانی قیمت کالایی که کاملا در داخل تولید می‌شود چه ارتباطی به تحریم‌ها دارد و چرا ما باید مثلا به جای آنکه روغن مورد نیاز خود را از کارخانه تهیه کنیم از دلال و واسطه بخریم.

وی ادامه داد: امروز قیمت‌گذاری بر روی اجناس حتی یک ماه نیز دوام نمی‌آورد و ما مجبور هستیم به دلیل افزایش مواد اولیه و مشکلات دیگر قیمت‌ها را تغییر بدهیم و به همین دلیل قنادان و شیرینی‌فروشانی که امکان تغییر شغل داشتند شغل خودشان را تغییر دادند

بی بلا افزود : از ستاد مبارزه با کرونا و دولت تقاضا داریم تا  با توجه به نوع فعالیت شیرینی فروشان و قنادان اجازه بازگشایی قنادیها را بدهد و همچنین شرایطی را بوجود بیاورد که مواد اولیه با قیمت دولتی و مناسب در اختیار قنادی‌ها قرار بگیرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *