اهم اخبار

ضرورت برخورد با گران‌فروشی جوجه یک‌روزه برای متعادل شدن بازار مرغ

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشاورعالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی از افزایش روزافزون قیمت جوجه یک‌روزه خبرداد و گفت: انتظار می‌رود برای متعادل شدن نرخ‌ها با فروشندگان جوجه یکروزه برخورد قانونی شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ محمدعلی کمالی درخصوص وضعیت بازار مرغ کشور در ماه های آتی، افزود: گرانی قیمت جوجه یکروزه این روزها باعث سودجویی برخی شده است، زیرا اکنون قیمت هر قطعه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب عرضه می شود.

وی گفت: اکنون بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار در دستگاه های جوجه کشی موجود است که این مقدار کفاف نیاز بازار را می دهد.  

مشاور عالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی،  هشدار خطر کاهش تولید و افزایش قیمت گوشت مرغ برای غیرمنطقی بودن جوجه یکروزه است، اظهارداشت: اگر در استان ها تقاضا برای جوجه یکروزه زیاد است واردات انجام شود تا عرضه افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: با توجه به روش های خاص فروشندگان جوجه یکروزه به دلیل عدم ارایه مستندات و فاکتور فروش و یا فروش دوفاکتوری، مرغدار امکان هیچگونه اعتراض و شکایتی را ندارد به ناچار باید برای ادامه تولید خود جوجه را به هر قیمت تحمیلی خریداری کند.

کمالی با بیان اینکه اکنون اقداماتی از سوی مراجع ذی صلاح در حال انجام است تا از افزایش قیمت جلوگیری شود، از دولت خواست با فروشندگان گران‌فروش جوجه یکروزه برخورد کند تا قیمت ها متعادل شود.  

تخصیص به موقع ارز می‌تواند از ایجاد خلل در بازار نهاده‌ها جلوگیری کند

مشاورعالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی گفت: اکنون مزارع مرغ ما از لحاظ نهاده های ذرت و کنجاله سویا با قیمت مصوب دولتی تامین هستند، بنابراین موظفند مرغ را با قیمت های مصوب عرضه کنند.

کمالی تامین گوشت مرغ را وابسته به تامین نهاده‌ها دانست و افزود: انتظار می‌رود امسال بانک مرکزی با تخصیص ارز به موقع برای واردات نهاده ها از هرگونه خللی در بازار این محصولات جلوگیری کند تا مرغداران به دلیل کمبود نهاده ها گرفتار نشوند.  

وی با بیان اینکه تامین نهاده ها برای امسال نیز نگرانی هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی به صورت جدی پیگیر این موضوع از بانک مرکزی است تا ارز مورد نیاز به موقع تامین شود.

این مقام صنفی تصریح کرد: در صورت به موقع تخصیص ارز، نهاده ها به موقع وارد کشور می شود و در عین حال محموله های بعدی به موقع خریداری و وارد می شود تا نهاده های مورد نیاز مرغداری ها تامین شود.  

مرغ زنده طبق نرخ مصوب عرضه می‌شود 

مشاورعالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی تصریح کرد: اکنون مرغ زنده و گوشت مرغ آماده مصرف با قیمت های مصوب به بازار و میادین میوه و تره بار عرضه می شود به طوری که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان و گوشت آماده مصرف ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان است.  

وی اضافه کرد: البته ممکن است نرخ مرغ در خرده فروشی ها متفاوت از نرخ میادین باشد که به طور حتم سازمان تعزیرات می تواند با گران‌فروشان در سطح خرده‌فروشی‌ها برخورد کند.

کمالی اضافه کرد: اکنون مردم  می توانند در میادین و میوه تره بار مرغ را با قیمت دولتی خریداری کنند بدون اینکه در صف بمانند.

بر اساس این گزارش، طبق مصوبه دولت قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی بین پنج  هزار تا پنج هزارو ۴۰۰ تومان است، اما اکنون با نرخ های بین ۸ تا ۹ هزارتومان به مرغداران فروخته می شود.

براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سال ۹۹ بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه شد.

چندی پیش از سوی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اعلام شده بود علت افزایش قیمت جوجه یکروزه مرغ گوشتی به دلیل قاچاق تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک‌روزه است.

پیش از این به دلیل کمبود نهاده های طیور، مدت زمان پرورش مرغ گوشتی ۴۰ روز تعیین شده بود که به تازگی به ۴۵ تا ۵۰ روز افزایش یافت.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *