اهم اخبار

طرح‌های اجرایی توانمندسازی روستاییان برای تمام نسل‌ها است/ طرح گردشگری کشاورزی اجرا می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر طرح و برنامه توانمندسازی روستایی موسسه مهرتابان گفت: به منظور ماندگاری طرح‌های توانمندسازی روستاییان برای نسل‌های آینده، تمامی آموزش‌های لازم با هدف و پسوند پایداری است.

محمود هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و با توجه به آنکه ۲۶ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند تصمیم به اجرای طرح‌های ویژه‌ای برای روستاییان گرفته شد، بنابراین توانمندسازی روستاییان و توسعه اقتصاد روستا با محوریت گردشگری باتوجه به ظرفیت‌های روستاییان مطرح شد و گردشگری روستایی، کشاورزی و ژئوتوریسم ( گردشگری زمین) را به منظور موفقیت در توسعه اقتصادی برگزیدیم.

وی تشریح کرد: در این طرح ابتدا سطح آگاهی و اطلاعات مدیران روستایی را برای توسعه اقتصاد و توانمندسازی و گردشگری افزایش می‌دهیم و در این سه بخش ۷۰ ساعت آموزش با اساتید علمی و تجربی دانشگاه‌ها به مدیران و کارآفرینان ارائه می‌شود. در این کلاسهای آموزشی آموخته می‌شود که بومگردی فقط جزئی از تاسیسات روستایی برای گردشگری و با وجود آنکه بسیار لازم است اما کافی نیست.

مدیر طرح و برنامه توانمندسازی روستایی موسسه مهرتابان ادامه داد: سعی می‌کنیم تا همه آموزش‌های ما با هدف و پسوند پایدار باشد، مانند اشتغال پایدار، معیشت پایدار، محیط زیست پایدار، اکوسیستم پایدار و غیره، چراکه ما نمی‌خواهیم که فعالیت‌هایمان فقط مختص نسل کنونی باشد و باید از محیط زیست به گونه‌ای استفاده کنیم تا برای نسل‌های آینده نیز باقی بماند.

هاشمی افزود: درخصوص معیشت پایدار، شغلی را ایجاد می‌کنیم که پایدار باشد و یکی از راهکارهای این مورد ورود به حوزه گردشگری و روستایی و کشاورزی است. در این مورد نیروهای انسانی، نیروی مازاد زنان و مردان با روی آوردن به سمت گردشگری یک شغل ثابت یافته و برای خود درآمدی خواهند داشت. در توسعه اقتصاد نیز با شناسایی ظرفیت‌های روستاها آنها را به جاذبه های گردشگری تبدیل کنیم، برای مثال روستایی در کویر وجود دارد که با کمبود آب روبه‌رواست، اما می‌تواند بهترین هندوانه‌ها را کشت کند. بنابراین به آنها آموزش خواهیم داد که چگونه این محصول را به یک جاذبه گردشگری همانند جشنواره گیلاس در شمیرانات و لواسانات تبدیل کنند.

وی افزود: ما محصولات خوبی در روستاهای خود داریم، اما هیچگاه از آنها به عنوان جاذبه گردشگری استفاده نکرده‌ایم، بنابراین به نخبگان و کارآفرینان روستاها آموزش می‌دهیم که حتی رودخانه روستای خود را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کنند.

مدیر طرح و برنامه توانمندسازی روستایی موسسه مهرتابان با بیان اینکه آموزش مهارت یکی از مسائلی است که می‌تواند در توانمندسازی روستاییان مفید باشد، گفت: در این مورد با تشکیل تشکل یا تعاونی‌های جدید آموزش می‌دهیم که چگونه از اعتبارات خرد روستا برای توسعه اقتصادی روستا استفاده کنند و از همه مهمتر به زنان و مردان کارآفرین آموزش می‌دهیم که چگونه در برنامه‌های توسعه روستایی مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: روستاها از دو بعد ساختارهای زیربنایی و روبنایی مورد توجه هستند و دولت فقط به ساختارهای زیر بنایی روستاها توجه دارد، لذ کارآفرینان و مدیران روستایی باید به ساختارهای روبنایی در روستاها توجه کنند.

هاشمی درخصوص نقش سمن‌ها در توسعه روستایی نیز گفت: اصلی‌ترین کار سازمان‌های مردم نهاد تشویق و ترغیب روستاییان به مشارکت در طرح‌های جدید است به معنای دیگر ما به این سازمان‌ها آموزش می‌دهیم که چگونه محیط زیست خود را حفظ کنند، بنابراین نیاز است که تشکل‌های روستایی تقویت و حتی تشکل‌های جدیدی نیز ایجاد شود.

وی از موافقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با طرح گردشگری کشاورزی خبر داد و گفت: با این طرح موافقت شده و دستوراالعمل‌های اجرایی آن به روستاها ابلاغ خواهد شد، با وجود آنکه گردشگری کشاورزی در روستاهای ما یک مسئله جدید است، اما مزارع و کشاورزی ما این ظرفیت و پتانسیل را دارند که به یک موضوع گردشگری تبدیل شود.

هاشمی ادامه داد: ما در این نوع گردشگری سعی می‌کنیم که به روستاییان و کشاورزان آموزش دهیم که چگونه کشاورزی خود را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کنند و نگاه متضررانه به گردشگران در کشاورزی را اصلاح کنند. در این مورد می‌توان با برگزاری اردوهای آموزشی در کاشت و برداشت محصولات به گردشگران اجازه کاشت و یا برداشت محصول داد، به این ترتیب آنها محصولاتی که خود برداشت کرده‌اند را خریداری می‌کنند و به این شکل نوع جدیدی از عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد.

مدیر طرح و برنامه توانمندسازی روستایی موسسه مهرتابان استفاده از تکنولوژی‌های روز را باتوجه به گستردگی روستاها پر اهمیت دانست و گفت: در دنیای دیجیتال امروز آموزش می‌دهیم که چگونه محصولات خود را در فضای مجازی عرضه و به فروش برسانند. برای مثال در این مورد خاورخانم از روستای چابک سر آموزش می‌دهد که چگونه رستوران خود را با استفاده از فضای مجازی به یک رستوران بین‌المللی تبدیل کرده است به طوری که امروزه گردشگران خارجی برای غذا خوردن در این رستوران صف می‌بندند و یا خانم اصغری آموزش می‌دهد که در دنیای امروز چگونه توانسته چهارمین زن برتر سازمان بین‌الملل متحد از روستای قصرقند استان سیستان و بلوچستان باشد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *