اهم اخبار

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران: تعهدات ارزی برای صادرکنندگان عملیاتی نشده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علی شریعتی مقدم میگوید کمیته اقدام ارزی و بانک مرکزی اعتبار تعهدات صادراتی را به میزان ۳۰درصد اجرایی و عملیاتی کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در خصوص تعهدات ارزی صادرکنندگان گفت: بخش خصوصی قسمت مهمی از تعهدات صادراتی خود را انجام داده است. از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ قیمت‌های پایه صادراتی ۴۰ یا ۵۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی بوده و معدل‌گیری ارز گمرکی با ارز ۴۲۰۰ صورت می‌پذیرفت. این بیش بودها باعث به وجود آمدن بدهی غیرمنصفانه‌ای برای صادرکنندگان واقعی شده است.

شریعتی مقدم بیان کرد: قرار بود تعهدات ارزی به یک اعتبار برای صادرکنندگان تبدیل شود و ۳۰درصد از بدهی روز آنها کم شود که این وعده توسط کمیته اقدام ارزی و بانک مرکزی عملیاتی نشده است. اکنون که با کاهش ۵۰درصدی صادرات محصولات پیشرو و انحصاری مانند زعفران و پسته مواجه هستیم و تعداد زیادی از صادرکنندگان با مشکلات جدی مواجه هستند انتظار این حمایت وجود دارد.

وی در ادامه خاطر نشان شد: این بیش بودها باعث مسائل جانبی مانند پولشویی، عدم شفافیت مالی و مشکلات مالیاتی می‌شود.

شریعتی مقدم گفت: اگر اراده‌ای برای رفع این مشکل وجود دارد هر چه سریعتر کمیته اقدام ارزی و بانک مرکزی به صورت منسجم اعتبار تعهدات ارزی را به میزان ۳۰درصد برای کسانی که توانسته‌اند تعهدات خود را انجام بدهند اجرایی و عملیاتی کنند.

وی همچنین در خصوص عوارض آب مجازی گفت: یکی از عجیب ترین تصمیماتی بوده که از فروردین برای محصولاتی چون گیاهان دارویی، زعفران و پسته که میزان آب‌بری کمی دارند اخذ شده که قانونی آسیب زننده است.

شریعتی در پایان عنوان کرد: درخواست ما در جلسات دیپلماسی غذایی و از سایر بخش‌ها این بود که مبالغ دریافت شده، برای توسعه بازار محصولاتی که نیاز به آب کم دارند استفاده شود یا در جهت معرفی این محصولات و فعالیت‌های دانش بنیان در این حوزه‌ها بودجه‌بندی شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *