اهم اخبار

قیمت جهانی «غذا» روی بالابر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 قیمت «غذا» در ماه اکتبر ( ۹ مهر – ۹ آبان ) در سراسر جهان افزایش یافت؛ با سریع‌ترین سرعت در دو سال اخیر و این افزایش تهدیدی برای امنیت ارزیابی شده است. 

بررسی پایگاه داده‌پردازی استاتیستا از شاخص قیمت جهانی غذا در سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد که این افزایش سریع، حالا باعث تهدید امنیت و کفایت غذایی در کشورهای در حال توسعه شده است.  

بر اساس گزارش بلومبرگ، در ماه گذشته هند با افزایش شدید قیمت پیاز روبرو بود  و چین هم باافزایش قیمت گوشت مواجه شد.  

قیمت پیاز در هند ۲۶ درصد افزایش یافت. این کشور برای کنترل کردن قیمت‌ها اقدام به واردات ۶ هزار تن پیاز از مصر و سفارش ۱۱ هزار تن دیگر از ترکیه برای ماه فوریه ( ۱۲ بهمن- ۱۰ اسفند) کرد. قیمت پیاز در این کشور به کیلویی ۱.۶۸ دلار رسیده است.  

همچنین در چین، قیمت گوشت به دلیل فراگیر شدن نوعی تب دو برابر شد. مانند هند، در چین نیز افزایش سریع قیمت مواد غذایی باعث افزایش تورم کل شده است.  

برآورد می‌شود که تورم هر دو کشور این ماه پنج درصد افزایش یابد. با سرایت این بیماری به ویتنام، این کشور می‌تواند قربانی بحران قیمت مواد غذایی باشد.  

گزارش بلومبرگ همچنین نشان می‌دهد که بحران قیمت غذا در ترکیه نیز شدت گرفته است. تورم غذا در سه ماهه اول امسال در ترکیه به ۳۰ درصد رسید. در یک سال گذشته نیز بالای ۱۵ درصد باقی مانده است. این مسئله به دلیل بحران ارزی آگوست ۲۰۱۸ در ترکیه است که به دنبال آن، زنجیره عرضه با اختلال روبرو شد.  

دولت برای حل این مشکل اقدام به خرید مستقیم محصولات از کشاورزان و فروش آن در شهرها کرد. «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری این کشور نیز تورم مواد غذایی را مربوط به خائنان و تروریست‌ها دانست.  

خشکسالی در مناطق کشاورزی نگرانی‌ها را درباره مشکلات عرضه در سال آینده افزایش داده و بانک مرکزی ترکیه نیز پیش‌بینی کرده که تورم غذا در آخر ۲۰۲۰، به ۱۱ درصد برسد.  

بلومبرگ می‌نویسد: «به هر حال، تهدید شوک قیمتی واقعی است. اقتصاددان‌ها به تازگی درباره سه عاملی که هزینه‌های غذا را بالاتر می‌برد، هشدار داده‌اند؛ شوک‌های آب‌وهوایی، قیمت نفت و تنزل شدید دلار.» 

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *