اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور: تامین اجتماعی حاضر به بیمه کردن زنبورداران نیست/ تغییر اقلیم میل به تکثیر را در زنبورها کاهش داده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور گفت: با تغییر اقلیم به وجود آمده که از دی ماه سال گذشته به وقوع پیوست، تخم‌ریزی زنبوران قطع شد و میل به تکثیر ندارند.

عفت رئیسی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص مشکلات صنعت زنبورداری اظهار کرد: ایران در تولید عسل پس از کشور چین رتبه سوم جهان را دارد و ۷میلیون و نیم کندو در کشور وجود دارد که نشان دهنده اقبال خوب این صنعت در کشور است. البته این اقبال از تلاش مسئولان سرچشمه نمی‌گیرد و نیاز به کار باعث این امر شده است.

بدهی دولت به تامین اجتماعی مانع بیمه زنبورداران شده است

وی افزود: تمام ابزارآلات این صنعت تولید داخلی است و در سال‌های اقتصاد مقاومتی یکی از پرچم داران عمل به این شعار بوده‌ایم. زنبورداران به جز تولید عسل محصولاتی مانند رویال ژله که مصرف دارویی بالایی دارد، گرده گل، بره موم و موم را داشته‌اند و بسیاری از لوازمی که وارد می‌شد را در کشور تولید می‌کنند اما حمایت از این صنعت تقریبا زیر صفر است.

رئیسی در ادامه در رابطه با بیمه زنبورداران خاطرنشان کرد: در بحث تامین اجتماعی که قرار بود سازمان تامین اجتماعی و شخص دکتر ربیعی مشکل بیمه زنبورداران را حل کند اما همچنان پرونده این اتحادیه به تایید نرسیده و توجیه آنها این است که دولت به تامین اجتماعی بدهکار است اما صنعت زنبورداری که مسئول این بدهی نیست. طبق قانون به خاطر شرایط کای به زنبورداران سختی شرایط کار هم تعلق می‌گیرد اما هنوز هیچ خبری نیست. اگر زنبورداری نباشد در تولید محصولات کشاورزی ۱۰۰ درصد دچار ضرر خواهیم شد.

وی افزود: زنبورداران بیمه نیستند و تامین اجتماعی اقدامی نکرده است. ما از مجلس درخواست کردیم و مجلس هم بر وجود این ظرفیت اذعان داشت اما طرح آن باید توسط دولت به مجلس ارائه شود.

به دلیل تغییرات اقلیمی، تخم‌ریزی زنبوران قطع شده است

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور عنوان کرد: برای استقلال، آبادانی و امنیت غذایی کشور ما باید همدلی بیشتری با دولت داشته باشیم که زنبورعسل با گرده افشانی ۱۲۰ برابر به افزایش محصولات کشاورزی، باغی، دامی و زراعی کمک می‌کند اما متاسفانه هیچ کمکی به این صنعت نمی‌شود و ما نگران آینده شغلی زنبورداران هستیم به خصوص با تغییر اقلیم به وجود آمده که از دی ماه سال گذشته به وقوع  پیوست، تخم‌ریزی زنبوران قطع شد و میل به تکثیر ندارند.

وی افزود: ما این مشکل را بارها به وزارت کشور و جهاد کشاورزی تذکر داده‌ایم اما پیشنهادی که به ما شده در حد حمایت از یک استان است. زنبور عسل به خاطر گرده‌افشانی حائز اهمیت است و نیاز به کمک دارد. بدون گرده‌افشانی کشاورزی کشور با مشکل جدی مواجه می‌شود.

هیچ‌گونه ردیف بودجه‌ای به شغل زنبورداری اختصاص نداده‌اند

رئیسی با اشاره به جوان‌گرایی در صنعت زنبورداری تشریح کرد: در سال‌های اخیر کلاس‌های آموزشی بسیاری تشکیل شده و این صنعت به سوی جوان گرایی پیش می‌رود. ما جوانان را برای انتخاب این شغل زودبازده که نیازمند سرمایه بالایی هم نیست تشویق می‌کنیم اما متاسفانه هیچگونه ردیف بودجه‌ای به این شغل تخصیص نمی‌یابد و وام‌هایی که به ما پیشنهاد می‌شود در کشور هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

تعداد زنبورداران در حال کاهش است

وی افزود: از آنجایی که تعداد زنبورداران در حال کاهش است اگر دولت از این صنعت حمایت نکند کشاورزی ایران به زمین خواهد خورد. ۸۰هزار نفر در این شغل مشغول به فعالیت هستند و ۳۰۰ هزار موقعیت شغلی در این صنعت وجود دارد.

در صورت عدم حمایت تا سال آینده باید زنبور را هم از خارج وارد کنیم

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور تاکید کرد: این صنعت از بخش های روستایی و عشایری بیشتر محتاج نگاه و کمک مسئولان است اما هیچ کمکی را دریافت نکرده است. اگر به همین منوال از کنار این صنعت بگذریم تا سال آینده باید زنبور را هم از خارج وارد کنیم که در کنار آن با بیماری دامی هم مواجه خواهیم شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *