اهم اخبار

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان:۵۰۰ هکتار از باغات کشت و صنعت مغان احیا شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قاسم محمدی گفت:‌ در سال‌های اخیر ۵۰۰ هکتار از باغات کشت و صنعت بازسازی و احیا شده و کشت جدید هم به میزان ۳۰۰ هکتار در یک سال گذشته هدف‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ قاسم محمدی با بیان اینکه از ۲۳ هزار هکتار اراضی ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار مربوط به باغات است که ۵۰ درصد آن فرسوده شده است، اظهار کرد: نوسازی و بازسازی ۳۰۰ هکتار دیگر از باغات کشت و صنعت مغان هم برای امسال برنامه‌ریزی شده و در قالب این برنامه به‌تدریج درختان غیرمثمر، کم بازده و کهنسال حذف و نهال‌های مثمر و پربازده جایگزین آنها خواهد شد.

وی از تشکیل کارگروه توسعه باغات در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان خبر داد و گفت: این کارگروه به طور منظم ضمن بررسی آخرین وضعیت باغات، راهکارهای لازم را برای حل مسائل و مشکلات ارائه می‌دهد تا طرح جامع تحول تدوین و برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت هم مشخص و ابلاغ شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: با توجه به اینکه در سالیان متمادی هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در باغات میوه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان صورت نگرفته، قسمت عمده‌ای از درختان مجتمع کهنه، پیر و فرسوده شده و باردهی استاندارد را ندارد.

محمدی توجه به زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی محصولات در کشت و صنعت مغان را ضروری دانست و گفت: با عبور از دورانی که کشت و صنعت مغان شرایط نامطلوبی داشته، در مقطع کنونی این مجموعه با بهره‌گیری از روش‌های نوین تلاش می‌کند تا به یک زنجیره ارزش افزوده، برندینگ و صادرات مناسب دست پیدا کرده و امکان تقویت و توسعه راهکارهای علمی و کارشناسی در این حوزه رقم بخورد.

وی بیان کرد: کشت و صنعت فراتر از یک شهرک صنعتی در تلاش است تا با تقویت زنجیره تولید ثروت‌اندوزی را مورد توجه قرار دهد که در این باب فراتر از تولید، مساله اساسی ما توجه به زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی محصولات است.

محمدی بیان کرد: با تلاشی که در این مجموعه آغاز شده، سعی ما بر این است تا محصولاتی متناسب با نیاز بازار و حتی بازارهای جهانی تولید کنیم که در این باب تولید بیش از ۶۰ نوع محصول با مشتقات متنوع هدف‌گذاری شده است.

وی به تولید شکر مصرفی در قالب‌های مختلف برای عرضه در فروشگاه‌ها، هواپیماها و رستوران‌ها اشاره کرد و گفت: امیدواریم همچنان تولیدات متنوعی را از کشت و صنعت مغان با برند مغانه شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ضرورت راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مغانه را با هدف عرضه محصولات با کیفیت بالا یادآور شد و گفت: امروز در محصولات لبنی کشت و صنعت با برند مغانه بازاریابی خوبی را انجام داده به طوری که در عرضه شیر خشک مشتریان بسیار زیادی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به تولید محصولات با استاندارد بالا را در قالب‌های مختلف افزود: در ۵۰ سال گذشته احداث کارخانه الکل با داشتن مواد اولیه ملاس مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته در حالی که با راه‌اندازی این کارخانه می‌توان ارزش افزوده بیشتری را از این محصولات نصیب استان کرد.

محمدی بیان کرد: اگر امکان سرمایه‌گذاری در این مجموعه با استفاده از جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی و ارزآوری فراهم آید به راحتی می‌توان فضای رقابتی خوبی را در عرصه‌های مختلف مهیا کرد.

وی ضرورت تجاری‌سازی محصولات کشت و صنعت را با برند مغانه یادآور شد و گفت: تجاری‌سازی محصولات این شرکت از ۱۳ مورد به ۴۷ مورد و سعی بر این است تا این تعداد به ۴۵ محصول در سال‌جاری افزایش داده شود.

محمدی با اشاره به سودآوری این شرکت افزود:‌ در سال گذشته در مجموع یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال سودآوری در این بنگاه عظیم اقتصادی صورت گرفته و برای امسال هم چهار هزار میلیارد ریال سودآوری برای این بنگاه عظیم اقتصادی پیش‌بینی شده است.

وی از برگزاری سمینار علمی مهار بحران آب و ایجاد فرصت‌های جدید در این حوزه خبر داد و گفت: به دنبال برگزاری همایش ملی زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات سعی می‌شود تا با برگزاری این رویداد مشکلات و نارسایی‌های حوزه آب مورد بررسی قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *