اهم اخبار

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران: مبارزه تلفیقی مدیریت آفت سپردار در باغات کیوی + توصیه‌های فنی برای سمپاشی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عبدالرحمن زاغی به لزوم مدیریت و کنترل آفت سپردارها در باغات کیوی بویژه باغات هدف صادراتی در قالب مبارزه تلفیقی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، عبدالرحمن زاغی با اشاره به اهمیت قرنطینه‌ای سپردارهای کیوی، به لزوم مدیریت و کنترل آفت سپردارها در باغات کیوی به ویژه باغات هدف صادراتی در قالب مبارزه تلفیقی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه مبارزه زمستانه در کاهش جمعیت زمستان‌گذران آفات درختان کیوی ضروری است، گفت: باغداران قبل از مبارزه زمستانه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه و بر اساس مشاوره و توصیه‌های اعلام شده، اقدامات کنترلی را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، افزود: حذف سرشاخه‌های شدیداٌ آلوده و خارج کردن از باغ و امحاء شاخه‌های هرس شده و برس‌کشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درختان آلوده با اسکاچ نرم یا گونی کنفی در کاهش جمعیت بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه انجام هرس مناسب برای تهویه و نوررسانی کافی در برهم زدن شرایط مطلوب رشد و تکثیر آفت و در نهایت کاهش تراکم آفت بسیار موثر است، به باغداران توصیه کرد در باغات با آلودگی بالا، روغن پاشی عمومی به نسبت ۲درصد در ۲ مرحله (از نیمه دوم دی) قبل از هرس و نیمه دوم بهمن به بعد، پس از هرس و در باغات با آلودگی پایین به نسبت ۲.۵درصد در یک مرحله پس از هرس در زمان اعلام شده انجام دهند.

زاغی تاکید کرد: برای پوشش کامل و یکنواخت محلول روغن امولسیون شونده از سمپاش مناسب (سمپاش تراکتوری یا یک‌صد لیتری موتوری لانس و شیلینگ‌دار) استفاده شود.

این مسئول برای پیشگیری از اثرات سوء اختلاط ترکیبات مسی با روغن امولسیون شونده تاکید کرد؛ از اختلاط سموم مسی با روغن امولسیون شونده جداٌ خودداری و فاصله یک هفته‌ای بین روغن پاشی و سمپاشی رعایت شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از نداشتن بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از روغن پاشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از ماسک، لباس مخصوص سمپاشی، کلاه، عینک، دستکش، مصرف نکردن غذا و آب و سیگار کشیدن هنگام روغن پاشی و شستن اعضای آلوده بدن پس از اتمام کار با آب و صابون الزامیست.

وی در خاتمه گفت: باغداران برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی منطقه مراجعه کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *