اهم اخبار

معاون وزیر کشاورزی: واردات دام و طیور فرانسوی/ افزایش تولید شیر و گوشت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]معاون وزیر کشاورزی از تفاهم‌های صورت گرفته در دیدار با هیات فرانسوی در حوزه دام و طیور و افزایش کمی و کیفی تولید شیر، گوشت قرمز و گوشت مرغ با استفاده از نژاد‌های اصلاح شده دام و طیور فرانسوی خبر داد.[/heading]

حسن رکنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: فرانسه در بخش کشاورزی جزو کشورهای پیشروی اروپایی در حوزه‌های مختلف از جمله دام و طیور محسوب می‌شود، چراکه سال‌های متمادی روی اصلاح نژاد دام‌ و طیور فعالیت‌های مناسبی انجام داده است.

وی در خصوص تفاهم‌های صورت گرفته با هیات‌ اروپایی در زمینه‌ واردات دام سنگین افزود: در زمینه دام سنگین علاوه بر نژاد هلشتاین در حال مذاکره برای واردات گاو سمین‌تال (نژاد گوشتی شیری)، مونت بیلیارد (نژاد شیری گوشتی) و شاروله (نژاد گوشتی) هستیم تا بتوانیم در زمینه تولید شیر و گوشت گام‌های موثری برداریم.

معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: فرانسه در این زمینه فعالیت‌های مناسبی انجام داده و در بسیاری از کشور‌ها از این نژاد تکثیر می‌کنند و مایع ژنتیکی آن را مورد استفاده قرار می‌دهند و در ایران نیز در راستای افزایش شیر و گوشت به عنوان یکی از اهداف برنامه ششم توسعه کشور در صدد استفاده از دام‌های دو منظوره مانند نژاد‌های مذکور برای رسیدن به این هدف هستیم.

رکنی گفت: دام سمین‌تال می‌تواند نیازهای گوشتی کشور را فراهم کند و در محیط های غیرصنعتی قابلیت تطبیق‌پذیری و مقاومت به بیماری بیشتری دارد و از سوی دیگر ضمن کمتر بودن توقع غذایی‌اش نسبت به نژاد‌های دیگر تولید بالاتری از آنها دارد. همچنین در طول دوره ماندگاری‌اش می‌تواند تعداد بیشتری گوساله زاد و ولد کند؛ به گونه‌ای که نژاد هلشتاین در طول عمر خود به طور میانگین ۳٫۵ گوساله تولید می‌کند، اما سمین‌تال حداقل پنج گوساله تولید می‌کند. همچنین شیر تولید شده توسط این نژاد دارای ۳۰ درصد چربی بیشتر می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای اقتصادی‌تر کردن تولید در اختیار دامداران قرار گیرد، چرا که شیر تولید شده توسط نژاد سمین‌تال دارای کیفیت بالاتری از نظر میزان پروتئین و چربی نسبت به دیگر نژاد‌های موجود در ایران است.

گوسفند‌های روسی فرانسوی به ایران می‌آیند

وی با اشاره به قابلیت بیشتر وزن‌پذیری گوساله‌های تولید شده از نژاد سمین‌تال نسبت به نژاد هلشتاین گفت: در زمینه‌ دام‌های کوچک نیز که ویژگی‌های تولید مثل خوبی دارند می‌توانند به اتخاذ سیاست‌های بخش کشاورزی کمک کنند، چرا که در راستای تعادل دام مرتع در صدد کاهش حضور دام در مراتع هستیم و از سوی دیگر می‌توانیم با واردات گوسفند‌های رومانوف که دارای اصلیت نژادی روسی هستند و در فرانسه اصلاح نژاد شده‌اند، ضمن افزایش تولید گوشت به هدف خود برسیم، چرا که هم‌اکنون این نژاد روسی دام سبک در فرانسه مورد عملیات اصلاحی قرار گرفته و از سوی این کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان رومانوف به کشورهای دیگر عرضه می‌شود.

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به ویژ‌گی‌ها و صفات ژنتیکی رومانوف نسبت به دیگر نژاد‌های مشابه موجود در ایران گفت: رومانوف نسبت به دیگر نژادهای مشابه خود در واحد‌های بسته و نیمه‌بسته بهتر قابل نگهداری و پرورش است و واردات آن می‌تواند به کاهش حضور دام در مرتع کشور و تعادل‌بخشی آن کمک کند.

رکنی اظهار کرد: سال گذشته در سفر وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه به فرانسه چند صد راأس دام سبک رومانوف از فرانسه از سوی بخش خصوصی به کشور وارد شد و طی سفر هیات فرانسوی به ایران و انجام مذاکرات در صدد استمرار مبادله دام‌های کوچک و استفاده از دستاوردهای فرانسه در این زمینه هستیم.

واردات ۶۵۰ رأس بزهای آلپاین و سانن فرانسوی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در زمینه‌ی بزهای شیری روی نژاد‌هایی مانند آلپاین و سانن که قابلیت بالایی در تولید شیر هستند تمرکز کرده‌ایم، چرا که این نژاد از بز با توجه به تولید بالای شیر به گام‌های روستایی معروف هستند و با توقع غذایی کمتر تولید بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: اخیرا ۶۵۰ رأس بز آلپاین و سانن به کشور وارد شد و درصددیم تا با همکاری سازمان اقتصادی کوثر بتوانیم دو مبادله جدید در این زمینه را راستای گسترش دام‌هایی با نژاد برتر انجام دهیم.

مرغ جدید در راه ایران

رکنی یکی از طرح‌های جدیدی که در دست اقدام داریم تنوع‌بخشی به جوجه‌های گوشتی مرغ از نظر نژادی است تا مرغداران بتوانند در بازار رقابتی مناسبی هر نژادی را که می‌خواهند استفاده کنند. در این راستا در صدد واردات مرغ اجداد نژاد هوبارد از فرانسه به کشور هستیم که در این راستا می‌توان ضمن بهبود بازده غذایی و صفات تولید نسبی طیور در کنار نژاد‌های موجود در بازار مانند رأس از این نژاد استفاده کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *