اهم اخبار

٣ تصمیم جدید دولت برای کاهش قیمت جوجه یک‌روزه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به سه تصمیم جدید دولت برای کاهش قیمت جوجه یک‌روزه ، گفت: این تصمیمات غیرکارشناسی و عجولانه است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ حبیب اسدالله نژاد با اشاره به اینکه قیمت جوجه یک روزه تغییر محسوسی نداشته و حول و حوش ۱٠ تا ۱۱ هزار تومان است، گفت: اخیراً وزارت جهاد کشاورزی مواردی را بنا به درخواست اتحادیه و تعدادی از مرغداران برای کاهش قیمت جوجه به تصویب رسانده و ابلاغ کرده است که مورد اعتراض تولیدکنندگان قرار گرفته و امیدواریم که با توجه به اثرات نامطلوب ان بر تولید هر چه سریع‌تر اصلاح شود.

وی اضافه کرد: در مصوبه جدید، فاصله دوره‌های جوجه ریزی در واحدهای مرغداری از ۷۵ روز به ٩٠ روز افزایش یافته است همچنین واحدهای مرغ گوشتی باید ٢٠ درصد کمتر از توان و پروانه‌ای که دارند جوجه ریزی انجام دهند.

اسدالله نژاد ادامه داد: همچنین پیش از این زنجیره‌های تولیدی می‌توانستند ٣٠ درصد بیشتر از ظرفیت خود جوجه ریزی کنند اما هم اکنون این کار نیز ممنوع شده و نمی‌توانند چنین اقدامی را انجام دهند.

وی این تصمیمات را غیرکارشناسی دانست و عنوان کرد: شاید در کوتاه مدت دولت بتواند با این شیوه قیمت جوجه را کنترل کند اما کاهش تولید در واحد سطح، عدم کاهش هزینه‌های تولید متناسب با کاهش جوجه ریزی و نیز خالی ماندن سالن پرورش به دلیل افزایش طول دوره تولید منجر به افزایش هزینه‌های سربار خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی راهکار کنترل قیمت جوجه را افزایش میزان تولید با واردات تخم مرغ نطفه دار به قید فوریت و به تعداد مورد نیاز، اخذ تعهد از واحدهای مرغ مادر برای تحویل جوجه درون شبکه با حواله جهاد یا تشکل‌ها و یا عرضه مستقیم آن در سامانه بازارگاه در قبال تأمین نهاده به نرخ مصوب عنوان کرد و گفت: اجرای یکی از دو فرایند اخیر برای کنترل قیمت جوجه از سوی دولت کار چندان سخت و پیچیده ای نیست و اگر اراده کافی وجود داشته باشد به آسانی قابل اجرا است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *