اهم اخبار

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران: صادرات عسل قطع شد/ تولیدکنندگان عسل حال و روز مساعدی ندارند

بدون دیدگاه

عبدالرضا بی‌گناه با اشاره به اینکه عسل ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: به دلیل اینکه ارز حاصل از صادرات را باید به‌صورت نیمایی از دولت تحویل بگیریم قیمت آن از ارز آزاد پائین‌تر است، چرا که صادرات عسل توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، عبدالرضا بی‌گناه، رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران با بیان اینکه میزان تولید عسل در سال گذشته ۸۷ هزار تن بود، گفت: عسل ایران به‌دلیل شرایط اقلیمی و تنوع گیاهی که در کشور وجود دارد، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و مشتریان خوبی هم در بازارهای بین‌المللی دارد، اما متاسفانه در شرایط فعلی به دلیل اینکه صادرکنندگان باید ارز خود را به صورت نیمایی به کشور برگردانند، عملا صادرات عسل توجیه اقتصادی ندارد و به‌همین دلیل در حال حاضر عملا صادرات آن صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تا ۲۰ هزار تن عسل هم از ایران صادر می‌شد، گفت: متاسفانه در حال حاضر عملا این روند متوقف شده و در نتیجه این عسل در بازارهای داخلی باقی می‌ماند و قیمت آن به ‎شدت افت کرده و زنبورداران از این مسئله متضرر می‌شوند.

 بی‌گناه شرایط اقلیمی ایران را برای تولید عسل بسیار مناسب خواند و گفت: در بین کشورهای آسیایی، ایران بهترین عسل را تولید می‌کند و مشتریان خوبی در بازارهای جهانی دارد؛ شخصا در سال‌های گذشته عسل ایران را به کشورهایی مانند مالزی، اندونزی، برونئی و …. صادر می‌کردیم اما در حال حاضر چنانچه گفته شد، تقریبا صادرات قطع شده است و نبود صادرات باعث رسوب عسل در بازارهای داخلی شده است و قیمت آن به شدت پائین می‌آید و تولید کنندگان از این موضوع متضرر می‌شوند.

ترک حرفه زنبورداری

وی عنوان کرد: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که وجود دارد، عملا زنبورداری توجیه اقتصادی لازم را ندارد و اکثر زنبورداران از این حرفه کنار رفته‌اند و فقط عده کمی به‌عنوان شغل دوم یا چندم به کار زنبورداردی مشغول هستند.

ناآشنایی جامعه با عسل باکیفیت

بی‌گناه همچنین توضیح داد: یکی از مشکلات در مصرف داخلی عسل این است که در جامعه ما افراد فکر می‌کنند که عسل رس‌زده (که اصطلاحا به آن شکرک می‌گویند) از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و کارخانجات برای جلوگیری از رس زدن عسل آن را حرارت می‌دهند که این مسئله به کیفیت و سلامتی عسل لطمه وارد می‌کند.

حمایتی انجام نمی‌شود

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران با اشاره به اینکه این انجمن در تمام استان‌ها فعالیت دارد، گفت: متاسفانه هیچ گونه حمایتی از تولید عسل در کشور اتفاق نمی‌افتد و زنبورداران در حال ترک این حرفه هستند و انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند./ایلنا

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *