اهم اخبار

یادداشت – به مناسبت تحلیف دکتر مسعود پزشکیان بعنوان نهمین رئیس جمهور ایران – سلام آقای رئیس جمهور

بدون دیدگاه

امیرسامان اسکندری

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با انتخاب دکتر مسعود پزشکیان برگزار شد، انتخاب این چهره نزدیک به اصلاحات، پیام هایی را دارد که مردم، خواستار تغییر و اصلاح برخی از سیاست های نظام در حوزه سیاست خارجی، وفاق ملی، نه به فیلترینگ فضای مجازی و برخی از مواردی که در مناظرات انتخاباتی از سوی دکتر پزشکیان مطرح شد، هستند.

کلید وعده‌های نهمین رئیس جمهور کشور، اخلاق مداری، ایجاد فضای گفتمان در همه جریان های سیاسی، به کارگیری متخصصین و کارشناسان امر، مشورت از بخش خصوصی، پرهیز از دستورالعمل های آنی و همچنین تلاش برای رفع تحریم ها در کنار پشتیبانی از تولید ایرانی بود.

بدون شک وفاق ملی و پشتیبانی همه ی جریان های سیاسی از دولت چهاردهم پیش نیاز خروج کشور از وضعیت فعلی اقتصاد، مهار تورم و ارتباط با سایر کشورهای دنیا براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است که این مسئله در کنار تلاش دولت و مجلس باعث افزایش تولید، بهره وری، بالا رفتن ارزش پول ملی و در نهایت بهبود وضعیت اقتصادی مردم خواهد شد.

در این میان به کارگیری مدیران و افراد با تجربه و کارآمد و البته خستگی ناپذیر بدون در نظر گرفتن جناح سیاسی آنها کمک شایانی به تحقق برنامه های دولت محترم ” برنامه هفتم توسعه ” خواهد کرد.

از نکات مثبت اشارات رئیس جمهور ، عدم دخالت در قیمت گذاری دستوری، مخالفت با بخشنامه های خلق الساعه، احیای برجام و پیوستن به FATF بود که همگی از چالش های فعالان اقتصادی کشور در حوزه تولید و صادرات است و در صورت عملی نمودن این صحبت ها تولید کشور جان تازه ای به خود خواهد گرفت .

تک نرخی کردن ارز و جلوگیری از اعطای ارز ترجیحی که باعث ایجاد رانت در کشور می شود نیز از دیگر مسائلی است که همواره بخش خصوصی به آن اشاره داشته است.

ناترازی انرژی، بروکراسی اداری و موازی کاری در نهادها و ارگان های دولتی، قاچاق کالا، مسایل زیست محیطی، چالش های صادراتی از جمله پیمان سپاری ارزی از دیگر مشکلاتی است بسیاری از فعالین اقتصادی با آن مواجهند که با توجه به رویکرد اعلام شده امید است این مسائل مورد توجه ویژه قرار گرفته و حل و فصل شوند.

همکاری دولت با مجلس، قوه قضائیه در جهت جهش تولید و همچنین به کارگیری بخش خصوصی در امور مرتبط با تولید و مشورت با تشکل ها و افراد نخبه در صنعت در تصمیم گیری ها از مسائل مهمی است که همواره به آن اشاره شده است.
جذب سرمایه گذاری از دیگر نکاتی است که باعث افزایش تولید وایجاد شغل در کشور می شود لذا در این خصوص باید زمینه سازی صورت گیرد تا افراد برای سرمایه گذاری، با آسودگی خاطر احساس امنیت داشته باشند.

جلوگیری از فرار مغزها، نخبگان و مهاجرت معکوس از دیگر مسایلی است که دولت چهاردهم باید در خصوص آن تمهیداتی داشته باشد و باید با اتخاذ سیاستی افرادی که سالیان گذشته کشور را ترک کرده اند به کشور بازگرداند.

عدالت محوری که از شعارهای دکتر پزشکیان است باید بیش از پیش مورد توجه دولت چهاردهم قرار گیرد. توسعه روستاها و جلوگیری از حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ از برنامه هایی است که نهمین رئیس جمهور کشور به آن اشاره داشته و امید است با بکارگیری کارشناسان امر این مسئله از بحران خارج شود.

همه این مسایل در کنار چالش هایی چون کسری بودجه دولت، نرخ سوخت، خشکسالی، بحران نظام بانکی، اثر تحریم ها و… کار را برای دولت چهاردهم سخت کرده است که این مسایل با همدلی دولت و مجلس و همه گروه‌های سیاسی و کمک بخش خصوصی کم اثر و به تدریج حل خواهد شد.

امیرسامان اسکندری

مدیرمسئول پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی و ماهنامه همگام با صنعت

 

 

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *