اهم اخبار

ضرورت رفع وابستگی بیش از ۸۰ درصدی به واردات در تامین نهاده‌های دامی

بدون دیدگاه

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، از تعداد ۵۴۴ شرکت‌ دانش‌بنیان بخش کشاورزی و ۸۷۰ محصول دانش‌بنیان این حوزه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، صادق توسلی‌زاده بخش کشاورزی را از جمله بخش‌هایی خواند که ارتباط نزدیکی با امنیت غذایی دارد و اظهار کرد: امنیت غذایی موضوعی است که بدون تردید از ارکان اساسی امنیت ملی هر کشوری محسوب می‌شود؛ تامین مواد غذایی از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که توان اقتصادی و دسترسی فیزیکی آحاد مردم به غذای کافی و سالم، زیرساخت لازم و ضروری برای پیشرفت هر کشوری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بدیهی است که اگر کشور در تامین محصولات و نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی که بعضاً جزء اقلام استراتژیک مصرفی هستند، دچار وابستگی باشد، از همان محل نیز آسیب پذیر خواهد بود.

به گفته توسلی‌زاده، اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور تا آنجاست که هشت قلم از ۱۰ قلم عمده محصولات وارداتی به کشور با ارزشی در حدود ۱۰ میلیارد دلار را در سال‎‌های اخیر محصولات کشاورزی که مهمترین آنها خوراک دام و طیور (کنجاله سویا، ذرت، جو، ریز مغذی‌ها همچون متیونین، لیزین و …) است، تشکیل داده است.

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از ۵۴۴ شرکت‌ دانش‌بنیان بخش کشاورزی و ۸۷۰ محصول دانش‌بنیان خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی، امکان رشد خیلی بیشتر از این میزان وجود دارد؛ هر چند که این رشد، منوط به همکاری وزارت جهاد کشاورزی و فراهم‌سازی فضای حضور بیشتر برای دانش‌بنیان‌ها است.

توسلی‌زاده با تاکید بر اینکه اگر بخشی اندک از همین مبالغ در طول زمان، صرف به‌سازی و اصلاح روش‌های تولید خوراک دام می‌شد، می‎‌توانست کشاورزی کشور را دگرگون کند، خاطرنشان کرد: در این‌صورت علاوه بر ایجاد اشتغالی پایدار و مولد، از ظرفیت‎‌های خدادادی کشور به نحو بهتری استفاده می‌شود.

حمایت‌های معاونت علمی و فناوری جهت خودکفایی در تولید خوراک دام و طیور

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، میزان وابستگی کشور به نهاده‌های دامی (خوراک دام و طیور) وارداتی را بیش از ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: این موضوع، تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود، همچنین ما معتقدیم می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح از تمامی پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کرده و به خودکفایی نسبی در تولید خوراک دام و طیور رسید. درهمین راستا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری آماده همکاری در زمینه تولید داخلی خوراک دام و طیور است.

توسلی‌زاده در ادامه به حمایت‌های این معاونت در راستای رسیدن به خودکفایی در تولید خوراک دام و طیور اشاره کرد و افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه اصلاح نژاد و معرفی بذور مقاوم به خشکی ذرت، سویا، کلزا، جو، حمایت از ایده‌ها و طرح موفق به‌نژادی و به زراعی نهاده‌های اولیه خوراک دام و طیور (ذرت، سویا، کلزا، جو)، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح و ایده‌های مربوط به تولید ریزمغذی‌ها و افزودنی‌های خوراک دام و طیور ازجمله متیونین، لیزین و …  (ارزش واردات اقلام مذکور سالانه بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است) و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید بذور کشت دیم که بیش از ۴۰ میلیون هکتار اراضی دیم با متوسط بارندگی ۴۰۰ میلی متر در کشور وجود دارد که مستعد تولید خوراک دام و طیور (ذرت، سویا، کلزا و …) هستند؛ از جمله حمایت‌هایی است که در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، اظهار کرد: همچنین باتوجه به اینکه درحال حاضر از ۷۰ میلیون واحد دامی موجود در کشور، حدود ۴۳.۳ میلیون واحد دامی وابسته به مرتع است؛ حمایت از طرح و ایده‌های مربوط به فعال‌سازی ظرفیت مراتع نیز در دستور کار قرار گرفته است، زیرا ظرفیت چرا در مراتع و بیابان‌های کشور حدود ۷۵ میلیون واحد دامی است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌ها و ایده‌های مربوط به توسعه کشت دانه‌ روغنی کلزا را از دیگر اقدامات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری جهت رسیدن به خودکفایی در تولید خوراک دام و طیور خواند و بیان کرد: کلزا از جمله دانه‌های روغنی کم آب‌بر و متناسب اقلیم ایران است که علاوه بر تامین روغن مورد نیاز کشور می‌تواند نقش مهمی در تامین خوراک دام کشور داشته باشد.

توسلی‌زاده در پایان به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تبدیل بقایا و بازماندهای بخش کشاورزی به خوراک دام، کود و کمپوست و … اشاره و تصریح کرد: ما در این زمینه دستاوردهای خوبی داشتیم و در تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مورد نیاز آن به وزارت جهاد کشاورزی کمک‌هایی از سوی معاونت علمی شده است و بخش‌هایی از آن نیز در دست تدوین است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *