اهم اخبار

رونمایی از برنج هسته ای در مازندران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سه رقم جدید برنج نتیجه تحقق پژوهشگران دانشگاهی مازندران روز یکشنبه همزمان با هفته پژوهش در ساری رونمایی شد که یکی از آنها نتیجه بهره گیری از توان و فناوری هسته ای است.

این رقم جدید که ‘ طارم روشن’ نامگذاری و به نام شهید هسته ای ‘ مصطفی احمدی روشن ‘ مزین شده، با حضور پدر این شهید والامقام رونمایی شد.
طارم روشن که از ارقام برنج معطر است قابلیت کشت در شالیزارهای برنج سراسر کشور را دارد و بر اساس اعلام پژوهشگران دارای عملکرد بیش از هشت تن در هر هکتار است .
برنج طارم روشن که به گفته محققان عطر متمایزتری از انواع برنج طارم دارد ، با توجه به ارتفاع مناسب بوته و برداشت مکانیزه قابلیت توسعه را دارا بوده و سالانه قادر به تولید ۳۰۰ تن بذر مادری است و در نتیجه تحقیقات استفاده از فناوری هسته ای (پرتودهی اشعه گاما) به دست آمده است.
برنج طارم محلی که به خاطر عطر و طعم و خوش پختی مهم ترین کشت شالیکاران مازندران به شمار می رود در هر هکتار کمتر از سه تن محصول می دهد. انواع دیگری از طارم هم که درنقاط مختلف استان های گیلان و مازندران کشت می شود عملکردی مشابه طارم محلی دارد.
برنج ‘ندا A ‘ و ‘پردیس’ هم در رقم دیگر برنج جدیدی است که امروز در نمایشگاه هفته پژوهش و فن بازار مازندران رونمایی شد.
** رونمایی از سه محصول دانش بنیان
همچنین در این نمایشگاه دستگاه آزمایشگاهی پوشش دهنده کاغذ جهت تولید کاغذ گلاسه و پوشش دار صنعت چاپ و بسته بندی برای اولین بار در کشور، دستگاه معاینات پزشکی قبل از زایمان که نمونه داخلی و خارجی ندارد و دستگاهی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی و صرفه جویی در آن در زمینه سیستم گرمایشی رونمایی شد.
سامانه ارجاع نظارت کارفرما به عنوان پروژه نرم افزاری تحت قالب وب با قابلیت اجرا بر روی بسترهای بومی و اینترنت و مورد کارایی سازمان های نظام مهندسی از دیگر موارد رونمایی شده در نمایشگاه امروز بود.
در هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان مازندران که باهدف معرفی و نمایش محصولات فناورانه به بازار و تجاری سازی آنها برپا شده ، ۲۵۰ محصول فناورانه از آخرین دستاوردهای پژوهشگران استان در ۳۷ غرفه به نمایش گذاشته شده است .
این نمایشگاه که در دانشکده امام محمد باقر (ع) ساری برپا شده به مدت سه روز ادامه دارد .
**تلاش برای توسعه کشور ، پیام شهدای هسته ای
پدر شهید مصطفی احمدی روشن در مراسم رونمایی از محصولات جدید دانش بنیان گفت : جوانان این مرز و بوم بار سنگین علم و دانش اندوزی را بر دوش خواهند داشت، این کار عظیم را آنها تداوم خواهند بخشید و محققان جوان میراث دار حرکت بزرگی هستند که در کشور آغاز شده است.
رحیم احمدی روشن افزود: شهدای هسته ای با شهادت خود، عزت و شرافت یافتند، روح شهیدان هسته ای ناظر بر اعمال ماست و ما راه آنها را ادامه خواهیم داد، نسل نو باید کاستی های موجود در زمینه علم را در کشور پر کند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *