اهم اخبار

مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی شهدین گام در گفتگو با اگروفودنیوز مطرح کرد: پیچیدگی امور مرتبط با تولید با تعدد سامانه‌ها

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حسن گرجی می‌گوید: یک کارآفرین بخش خصوصی بیش از آنکه بخواهد به امور جاری و توسعه کسب و کارش بپردازد باید تعادل و تناسب بین سامانه‌های خلق‌الساعه دولت را مدیریت کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، حسن گرجی مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی شهدین گام در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این میزان موازی کاری برای جهش تولید باعث سردرگمی کارآفرینان و تولیدکنندکان شده است به طوری که روزانه با سامانه‌های متعدد که همانند ترمز سد راه تولید و اشتغال هستند، باید دست و پنجه نرم کرد.

گرجی بیان کرد: هیچ کجای دنیا یک تولیدکننده با سرمایه‌گذاری زیاد و در راه تحقق اهداف خود با سامانه‌های متعدد سروکار ندارد.

وی گفت: عدم اعتماد بین دستگاه‌های اجرایی باعث به وجود آمدن تعداد کثیری از این سامانه‌ها شده است.

گرجی با نام بردن بیش از ۲۵ سامانه از جمله سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارها، سامانه پنجره واحد گمرک، سامانه بازارگاه و … که شرکت های تولیدی با آنها درگیر هستند گفت: حتی شرکت‌هایی با سایز کوچک نیز باید به اکثر این سامانه‌ها رجوع کنند.

این فعال صنعت غذای کشور اطهار کرد: هر فاکتور فروش باید در چند سامانه مختلف ثبت گردد و حتی برای بخش مالیات، یک فاکتور فروش باید در سامانه معادلات فصلی، سامانه مودیان مالیاتی، سامانه ثبت اظهارنامه عملکرد و سامانه ثبت مالیات بر ارزش افزوده به طور  جداگانه ثبت گردد.

وی با بیان این که ثبت فاکتور نیز به راحتی صورت نمی‌گیرد و بعضی اقلام خوراکی باید هم از سازمان غذا و دارو جواز داشته باشد و هم از سازمان استاندارد افزود: برای چنین ثبت‌هایی حداقل باید با سه سامانه سروکار داشت و حتی برای واحدهای تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز چند سامانه دیگر وجود دارد و از این قبیل مشکلات روز افزون برای واحدهای تولیدی همچنان به قوت خود باقیست.

عضو هیئت مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی گفت: پیش از راه‌اندازی این تعداد سامانه، اگر هر کارآفرینی برای تحقیق و مطالعه نیاز به فهرست واحدهای صنعتی کشور یا طرح‌های در دست اجرا داشت به راحتی و به صورت آنلاین به این اطلاعات دسترسی پیدا می‌کرد ولی در حاضر امکان دسترسی آنلاین به مشخصات واحدهای صنعتی کشور در هیچ سامانه‌ای وجود ندارد.

گرجی خاطرنشان کرد: ایجاد تغییر هر چند کوچک در هر یک از سامانه‌ها نیز پروسه ای طاقت فرسا است.

وی گفت: یک کارآفرین بخش خصوصی بیش از آنکه بخواهد به امور جاری و توسعه کسب و کارش بپردازد باید تعادل و تناسب بین سامانه‌های خلق‌الساعه دولت را مدیریت کند مبادا از سامانه‌ای عقب بیفتد که با تهدیدات بسیار شدید و زجرآور مواجه نشود .

این فعال اقتصادی با بیان این مطلب که سامانه بهین یابی برای انجام امور صنعت سال گذشته قطع گردید و پس از وصل مجدد یک مرحله درگاه مجوز به آن اضافه شد، عنوان کرد: قرار بر این بود نواقص سامانه بهین یاب در طول سالها برطرف و تبدیل به یک سامانه جامع شود؛ اما پس از قطع طیف گسترده‌ای از سامانه‌های خلق‌الساعه و اغلب خراب جایگزین گردید.

وی در ادامه افزود: شرکتی که یک محصول را در قالب‌ها، اوزان و اشکال متفاوت تولید می‌کند مجبور است که آمار آن را روزانه با کد هر محصولات در سامانه ثبت نماید.

گرجی گفت: این سامانه‌های نظارتی هیچ تاثیری در جهت رفاه‌ حال مصرف‌کنندگان ندارد و با پیچیده‌ نمودن امور، توان مدیریتی بنگاه‌ها را گرفته است و حتی موفقیتی در کنترل تورم نیز داشته است.

مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی شهدین گام در نهایت اظهار کرد: مسئولین باید به صورت دستور کار کاملا فوری فکری به حال تجمیع یا جمع آوری این سامانه‌ها نمایند تا درسال “جهش تولید بامشارکت مردم” از سرمایه عظیم مردمی استفاده بهینه کرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *