اهم اخبار

سه نوع قارچ خوراکی جدید به زودی روانه بازار مصرف می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای آنکه بتوانیم مازاد تولید مصرف قارچ را مدیریت کنیم، ایجاد تنوع در تولید و توسعه بازارهای صادراتی را در دستور کار داریم.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامرضا تقوی  در بازدید از بزرگترین مزرعه پرورش قارچ کشور واقع در ملارد کرج در جمع خبرنگاران به آخرین وضعیت تولید قارچ به عنوان یکی از مواد غذایی سالم اشاره کرد و گفت: باید با افزایش فرهنگ مصرف، سرانه مصرف قارچ در کشور را افزایش دهیم، چرا که هم‌اکنون سرانه مصرف قارچ ۱٫۲ کیلوگرم است، در حالی که استاندارد جهانی ۲ کیلوگرم بوده و ما باید تا پایان برنامه ششم میزان مصرف سرانه را به ۲٫۵ کیلوگرم برسانیم، اگر چه نقطه مطلوب ما ۴ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه طرح افزایش سرانه مصرف با کمک انجمن صنفی قارچ تدوین شده است، افزود: رسانه‌ها می‌توانند نقش و جایگاه ویژه‌ای را در ایجاد فرهنگ مصرف و افزایش تقاضا برای غذای سالم از جمله قارچ داشته باشند.

وی ایجاد تنوع در انواع قارچ تولیدی را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: تولید قارچ از حیث اقتصاد مقاومتی، سلامت محصول و اشتغال‌زایی بسیار برای کشور اهمیت دارد، چرا که به ازای هر واحد ۲۲۰ تنی برای ۱۵ تا ۱۸ نفر بسته به میزان مکانیزاسیون واحدهای پرورش قارچ، اشتغال‌زایی داریم.

خبرنگار فارس پرسید، یکی از مشکلات پیش روی بخش‌های تولیدی کشور، نداشتن بازار صادراتی و تولید مازاد بر مصرف داخلی است و چه فکری برای پیشگیری از افتادن این اتفاق در مورد تولید قارچ کرده‌اید؟ که تقوی گفت: با آسیب‌شناسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که بازار مهمترین مسئله ما در مورد تولید قارچ است و امروزه در مورد پذیرش تقاضاهای جدید، تکیه ما بر زنجیره ارزش است، یعنی هر واحد جدیدی که قرار است راه‌اندازی شود، خودش تأمین نهاده، پرورش، بسته‌بندی و بازاریابی را داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه بازار داخلی کشش بیش از این را ندارد و باید بخشی از تولید این محصول یا به سمت صنایع تبدیلی برود، یا صادر شود که ما صادرکننده تخصصی و حرفه‌ای ندارمی و اکنون در حال جمع‌آوری بانک اطلاعات هستیم.

مدیرکل دفتر گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی هزینه بالای حمل و نقل را یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی صادرات محصولات کشاورزی از جمله قارچ خوراکی برشمرد و افزود: ایران در مقام هشتمین تولیدکننده قارچ قرار دارد، اما برای صادرات به همین بازارهای اطراف نیز با مشکل مواجه است.

وی افزود: به زودی سه مدل خوراکی جدید به سبد کالایی برای ایجاد تنوع اضافه می‌شود که قارچ شاه صدف، قارچ صدفی و قارچ ترافل از جمله آنهاست که دستورالعمل آن آماده شده است.

به گفته این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، ۹۵ درصد از قارچ تولیدی و مصرفی در کشور از نوع قارچ دکمه‌ای است که باید به سمت ایجاد تنوع برویم، مضاف بر آنکه گونه‌های جدید ارزش افزوده بالاتری را دارند.

وی در مورد ارائه تسهیلات به واحدهای تولید قارچ هم گفت: در حال حاضر تسهیلات با سود ۱۴٫۵ تا ۱۵ درصد به این واحدها اعطا می‌شود که برای مناطق محروم نرخ سود تسهیلات ۳ درصد پایین‌تر است.

وی گفت: در سال ۹۶ برای ۷ هکتار واحد پرورش قارچ مجوز صادر کرده‌ایم.

تقوی همچنین دریافت مالیات از کمپوست مصرفی در واحدهای تولیدی قارچ را یکی از مشکلات برشمرد و افزود: همچنین دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی دیگر از مسائلی است که این تولیدکنندگان با آن درگیرند که موضوع را پیگیری کرده و اکنون این موضوع قرار است در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *