اهم اخبار

عضو هیئت‌علمی بخش تحقیقات کشاورزی گلستان:پنج رقم جدید باقلا در کشور معرفی می‌شود کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیئت‌علمی بخش تحقیقات کشاورزی گلستان گفت: به زودی در کشور ۵ رقم معرفی می‎شود که سه رقم آن در گلستان و ۲ رقم دیگر در دزفول معرفی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، فاطمه شیخ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه بانک ژن قوی در مرکز تحقیقات گرگان داریم، گفت: ۳ رقم باقلا در مرکز تحقیقات گرگان و ۲ رقم برای مناطق گرم و خشک در مرکز تحقیقات دزفول معرفی می‎شود.

وی با اشاره به اینکه ۶ شهر در کشور بر روی محصول باقلا تحقیق می‎کنند، افزود: ۲۵ تا ۶۰ درجه عرض جغرافیایی، محصول باقلا کشت می‎شود و با توجه به اینکه در دمای ۱۰ تا ۳۰ درجه رشد می‎کند سازگاری وسیعی و گستردگی دارد.

شیخ یادآور شد: ۲۵ تا ۳۲ درصد باقلا پروتئین دارد و باقلا در تناوب کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و گیاه باقلا در تناوب با گندم سبب تثبیت بیولوژیک نیتروژن می‎شود و بیشترین میزان تثبیت را دارد.

پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز آموزش مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: استان گلستان از نظر سطح زیر کشت باقلا بعد از استان لرستان مقام دوم کشور و از لحاظ میزان عملکرد در واحد سطح مقام اول را به خود اختصاص داده است. بخش عمده بذر باقلای موردنیاز کشور در استان گلستان و با نظارت مستقیم مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و سازمان جهاد کشاورزی استان تولید می شود.

وی عنوان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ستاد اصلی تولید، نگهداری و ارزیابی ژرم‌پلاسم باقلا در کشور محسوب می‌ شود. مدیریت و هدایت برنامه‌های به نژادی باقلا کشور با هماهنگی موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر در استان گلستان انجام می‌شود. به جرات می‌توان گفت این ایستگاه با داشتن ۵۷۰ ژنوتیپ باقلا، یکی از غنی‌ترین ژرم‌پلاسم‌های باقلای دنیا را در خود جای داده‌است.

وی افزود: در سال ۱۳۸۹ مرکز تحقیقات ایکاردا که در سوریه قرار دارد رفتیم و تعدادی از ژنوتیپ باقلا دنیا را وارد گلستان کردیم.

شیخ تصریح کرد: تبادل مواد ژنتیکی و همکاری در برنامه‌های به نژادی باقلا با مرکز ایکاردا انجام می‌شود و برنامه‌های تحقیقاتی باقلا کشور با هدف معرفی ارقامی با عملکرد زیاد، مقاوم به بیماری و تنش خشکی در قالب پروژه‌های تحقیقاتی دورگ‌گیری و انتخاب در نسل‌ های در حال تفکیک و بررسی مقدماتی لاین‌ های امید بخش در دست اجرا هستند. امید است در سال ‌های آتی ارقام مناسب جهت کشت در مناطق مختلف کشور و اهداف مصرفی متفاوت (کنسروی، خشک، تازه‌خوری و مصارف سیلویی) معرفی شود.

عضو هیئت‌علمی بخش تحقیقات کشاورزی گلستان ادامه داد: بذرهایی که وارد کشور کردیم مقاومت به علف هرز، مقاوم لک شکلاتی، مقاوم به خشکی و سرما‎زدگی بودند.

وی تاکید کرد: یک علتی که کشاورزان به کشت باقلا رغبت ندارند قیمت نامتعادل آن است. سه رقم جدید با اتمام مراحل جدید در مرکز تحقیقات به کشاورزان گلستانی معرفی می‎شود که به بیماری ” سوختگی استن فلیومی ” که در مزارع باقلا رایج است، مقام خواهد بود.

عضو هیئت‌علمی بخش تحقیقات کشاورزی گلستان با بیان اینکه بانک ژن قوی در مرکز تحقیقات گرگان داریم، افزود: ۵۷۰ ژنوتیپ باقلا در این مرکز تحقیقات نگهداری می‎شود.

وی از معرفی باقلای بدون تانن خبر داد و گفت: وزن ۱۰۰ دانه ۱۱۰ گرم است که یکی از رقم‎های کاندید ما است که قدرت پنجه‎زنی زیاد می‎شود.

شیخ به ۵ رقم جدید باقلا در کشور اشاره کرد و گفت: مقاوم به خشکی و دانه درشت مقاوم به خشکی در دزفول، یک رقم بدون تانن، دانه درشت و با تعداد قلاف‎بندی شش تا ۹، پرقلاف است که بیش از ۱۰ درصد نسبت به رقم برکت عملکرد دارد.

در ادامه رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ستاد اصلی تولید، نگهداری و ارزیابی ژرم‌پلاسم باقلا در کشور محسوب می ‌شود.

حسن مختار پور از زیر کشت بودن ۲۹۵۰ هکتار باقلا در استان گلستان خبر داد.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۵۷۰ عدد ژرم پلاسم باقلا در مرکز تحقیقات نگهداری می شود که هر ساله با اهداف اصلاحی در آزمایشات مختلف استفاده می شود و حاصل استفاده از این ژرم پلاسم ها معرفی سه رقم جدید باقلا برای استان گلستان و دو رقم برای استان های گرم و خشک است که به زودی معرفی خواهد شد.

مختار پور افزود: در رابطه با مصرف باقلا در بین مردم باید سیاست های کلان تنظیم شود که مصرف باقلا را از تازه خوری خارج کنیم و از صنایع تبدیلی استفاده کنیم تا به وسیله این بتوانیم مصرف سرانه باقلا را بالا ببریم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *