اهم اخبار

واردات سالیانه ۴ میلیارد دلار دانه روغنی/ سرانه مصرف روغن در ایران ۲۰ کیلوگرم است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی می گوید: ‌اکنون سالیانه ۴ میلیارد دلار ارز کشور صرف واردات روغن خام، کنجاله و سویا می‌شود که به همین منظور باید تولید دانه های روغنی را توسعه دهیم تا ارز کمتری از کشور خارج شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ، «علیرضا مهاجر» در نشستی خبری به اهمیت کشت دانه‌های روغنی در کشور در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز داخل از خارج کشور تامین می شود و ۹۵ درصد آن را بخش خصوصی وارد می کند.
وی اضافه کرد: روغن خام مورد نیاز کشور از دو منبع سویا( کشورهای برزیل و آرژانتین) و پالم ( کشورهای مالزی و اندونزی) تامین می شود و حجم واردات آنها در سال های مختلف متفاوت است.
مهاجر از واردکنندگان خواست روغن های کیفی آفتاب گردان، کلزا و کنجد به کشور وارد کنند زیرا اختلاف قیمت های جهانی این محصولات چندان زیاد نیست و ما به راحتی می توانیم روغن های باکیفیت را از کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی تامین کنیم.

** ۱۷۰ هزارتن کلزا خریداری شد
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: با اقدام های خوب وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته تاکنون حدود ١٧٠ هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.
مهاجر گفت: سال گذشته نزدیک به ۶۸ هزار تن تولید کلزا داشتیم که این رقم امسال بیش از ۲٫۵ برابر شده است.
وی با اشاره به این که در سال زراعی ۹۷-۱۳۹۶ برنامه افزایش سطح زیرکشت کلزا را به نزدیک ۳۰۰ هزار هکتار داریم، گفت: از این سطح کشت بیش از ۵۰۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شود که این اتفاق بی سابقه برای نخستین بار در کشور رخ خواهد داد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *