اهم اخبار

کمیسیونر اتحادیه اروپا :رونق بازار زعفران ، پسته ،قزل‌آلا و شترمرغ ایرانی در اروپا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کمیسیونر اتحادیه اروپا از توسعه و رونق بازار قزل‌آلا، پسته، زعفران و شترمرغ ایرانی در اروپا خبر داد و گفت: موانع غیرتعرفه‌ای و مالی و تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا به زودی حل می‌شود و حتی در صورت خروج کشورهایی مانند آمریکا از برجام نمی‌خواهیم روابط‌مان با ایران را قطع کنیم.

به گزارش ایسنا، فیل هوگان در نشست خبری پس از دیدار با وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه برنامه شما برای توسعه روابط با ایران چیست و چگونه می‌خواهید آن را پایدار و بلندمدت تعریف کنید، گفت: از زمان امضای برجام پیشرفت بسیار مناسبی در روابط بین ایران و اروپا به وجود آمده است و توانسته‌ایم ۹۴ درصد از حجم مبادلات تجاری را افزایش دهیم که البته با توافقات به دست آمده باید بیش از این رشد پیدا کند.

وی افزود: به عنوان مثال با وزیر جهاد کشاورزی ایران برنامه ریزی کرده‌ایم تا صادرات محصولات کشاورزی مانند شترمرغ، قزل‌آلا، پسته، زعفران و غیره را از ایران به اتحادیه اروپا توسعه دهیم و بتوانیم بازار این محصولات را توسعه و رونق ببخشیم.

کمیسیونر اتحادیه اروپا ادامه داد: چارچوب‌های مختلفی برای رفع موانع تجارت با ایران تعریف کرده‌ایم، اما تجربه بالای اروپا و اتحادیه اروپا در برقراری سیاست مشترک برای تجارت محصولات کشاورزی نشان دهنده عمق روابط تجاری اعضای اتحادیه اروپا است که البته در سال ۱۳۹۶ به دلیل بروز بیماری‌های متعدد سیستم تجارت مشترک بین این کشورها به روز شد.

هوگان همچنین در خصوص چگونگی رفع موانع تجاری و اتحادیه اروپا، اظهار کرد: برای رفع موانع غیرتعرفه‌ای نیز تفاهماتی امروز بین مسوولان بخش خصوصی و دولتی، اتحادیه اروپا و ایران شکل گرفت و درباره زعفران و محصولاتی که در برخی کشورهای اروپایی مانند اسپانیا به نام خودشان بسته‌بندی می شود باید گفت سیستمی در اتحادیه اروپا به نام نماد جغرافیایی وجود دارد که مشخص می‌کند یک محصول مانند زعفران به هر کشوری صادر می‌شود، تولید ایران است و به هر برندی که بسته‌بندی شود، با نام محصول ایرانی شناخته می‌شود.

وی تاکید کرد: به همه شما اطمینان می‌دهم که به زودی موانع تجاری، مالی، بانکی وغیرتعرفه‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا حل می‌شود و مکانیسم‌های آن در حال تعریف است و با قاطعیت اعلام می‌کنم که اتحادیه اروپا از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کند.

کمیسیونر اتحادیه اروپا با بیان این که انتظاراتی نیز از ایران مانند تقویت صادرات روغن زیتون، لبنیات، گوشت قرمز وغیره داریم که با وزیر جهاد کشاورزی در میان گذاشته‌ایم، تصریح کرد: امروز روز تاریخی برای ایران و اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، چرا که اولین سفر یک کمیسیونر از این اتحادیه آغاز تجارت بین دو طرف باشد، اما مجددا تاکید می‌کنم که اروپا به اجرای برجام متعهد خواهد ماند چرا که این توافق بین‌المللی پس از ۱۲ سال مذاکره حاصل شده و موگرینی نیز هفته گذشته به همین سبب به کنگره آمریکا رفت و به آنها گوشزد کرد که اتحادیه اروپا می‌خواهد برجام باقی بماند.

هوگان تصریح کرد: در خصوص رفع موانع بانکی باید گفت که همه تلاشمان را تاکنون انجام داده‌ایم، اما با وجود این‌که برخی بانک‌های کوچک و متوسط روابط بانکی خود را با ایران از سرگرفته‌اند هنوز بانک‌های بزرگ این کار را انجام ندادند که البته هر دو طرف باید نسبت به اجرای استانداردها و ملزومات آن همت کنند، اما مسلما دو سال زمان کافی برای حل این مشکل نیست، چرا که به عنوان مثال بحران مالی که در اروپا حادث شد حل آن هفت سال به طول انجامید.

وی با بیان این که انعقاد قرارداد بین ایران و فرانسه در جلسه امروز نشانه توسعه همکاری‌های دوجانبه و اولین گام توسعه روابط دو جانبه ایران و اتحادیه اروپاست، اعلام کرد: حتی اگر کسی بخواهد از برجام خارج شود اتحادیه اروپا معتقد است که باید برجام ادامه داشته باشد و روی آن پافشاری خواهد کرد. هم اکنون اصول مشترکی درباره همکاری‌های متعدد در حوزه‌های فنی، اجرایی، بازرگانی و غیره در بخش کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا تعریف شده است.

کمیسیونر اتحادیه اروپا تاکید کرد: درباره دونالد ترامپ نمی‌خواهم صحبت کنم چرا که دائما نظرش تغییر می‌کند که می‌توان به تغییر نظر او درباره چین در بازه زمانی نه چندان کوتاه اشاره کرد و امیدواریم نظر رییس جمهور آمریکا درباره ایران تغییر کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *